Consumenten klagen minder bij ConsuWijzer

ConsuWijzer heeft in het eerste halfjaar ruim 21.000 klachten en vragen van consumenten binnengekregen. Dat meldde de Autoriteit Consument Markt (ACM) woensdag. Vorig jaar kreeg het informatieloket van de ACM in de eerste zes maanden 36.500 klachten binnen.

De meeste meldingen gingen over recht op garantie bij een ondeugdelijk product, het betalen van rekeningen en over wervingsmethoden en reclame. Een voorbeeld van dat laatste zijn consumenten die gebeld worden door bedrijven, terwijl ze ingeschreven staan bij het Bel-me-nietregister.Meeste meldingen over telecombedrijvenTelecombedrijven scoren wederom het hoogst wat klachten en meldingen betreft. Op 2 staan energiebedrijven (vorig jaar op plaats 3) en op 3 aanbieders van elektronica en huishoudelijk apparaten (vorig jaar op plaats 2).

Het aantal klachten over telemarketing is desalniettemin gedaald. Ongeveer 9 procent van alle meldingen betrof deze categorie. Een jaar eerder was dat 14 procent. Dat komt mede door een daling in het aantal meldingen van overtredingen van het Bel-me-nietregister, laat ConsuWijzer weten.Raadplegen van internet ACM heeft niet onderzocht waardoor het totaal aantal meldingen ten opzichte van 2013 is gedaald. Een woordvoerster geeft als mogelijke verklaring dat de informatievoorziening van ConsuWijzer op internet is verbeterd. En dat consumenten waarschijnlijk eerder geneigd zijn internet te raadplegen en online een oplossing te vinden.Campagne 'consument is kampioen'De ConsuWijzer voerde het afgelopen half jaar de campagne 'Consument is kampioen' om consumenten te wijzen op nieuwe consumentenregels die vanaf 13 juni van kracht zijn. Deze regels geven extra rechten voor verkoop op straat en aan de deur, via telefoon en internet.

Update 31 juli: ACM ziet 11.650 klachten over het hoofd


Update 31 juli: ACM ziet 11.650 klachten over het hoofd

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bij het tellen van het aantal klachten dat binnenkwam bij consumentenloket ConsuWijzer per abuis 11.650 klachten over het hoofd gezien. De toezichthouder kreeg in het eerste halfjaar 32.650 meldingen binnen van consumenten die een vraag of een klacht hadden over hun rechten, zo blijkt donderdag uit een hertelling.Internetmeldingen en brieven niet meegeteld

Woensdag liet ACM nog weten 21.000 klachten te hebben ontvangen. Dat aantal betrof echter alleen telefonische meldingen. Internetmeldingen en brieven zijn daarbij per ongeluk niet meegeteld, zegt een woordvoerster.Alsnog daling

Hoewel het aantal klachten dus bijna een derde hoger uitkomt dan eerder gemeld, blijft er sprake van een daling ten opzichte van vorig jaar. In de eerste 6 maanden van 2013 telde ACM 36.500 klachten van consumenten. De woordvoerster geeft als mogelijke verklaring voor de daling dat de informatievoorziening van ConsuWijzer op de eigen website is verbeterd.

Bron: ANP