ConsumentenClaim wil geld van NS

trein_druk_ns2-780.jpg

De NS moet reizigers die last hebben gehad van overvolle treinen een groot deel van de reiskosten terugbetalen. Dat eist ConsumentenClaim donderdag namens 8500 reizigers.

'Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost', zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.Lees ook: Treinregels die niet iedereen kent

Onvoldoende maatregelen

De mensen die voor compensatie in aanmerkingen zouden moeten komen, zijn reizigers die vanaf september 2015 tot en met nu last hebben gehad van overvolle treinen. In september begonnen de problemen namelijk, zo meldt de organisatie.

ConsumentenClaim zegt dat de NS in 2014 al wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen, zo zegt ConsumentenClaim.

Vervoersplaats, geen zitplaats

De NS gaat niet in op de eis om een financiële vergoeding voor de reizigers, blijkt uit een reactie. 'We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we, in afspraak met de staatssecretaris, alles uit de kast. Denk aan de spitsbussen en het ombouwen van 1e-klas naar 2e-klas plaatsen. Ook hebben we met spoed treinen besteld om meer capaciteit te bieden aan reizigers', zegt de NS.

'Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst.'

Bron: ANP