Consumententip: Wii, Move en Kinect: gamen met lichaamsbeweging

Sinds de introductie van de Nintendo Wii, vier jaar geleden, kennen we een nieuwe manier van games besturen: één waarbij de traditionele controller heeft plaatsgemaakt voor een bewegingssensor. Onlangs heeft de Wii concurrentie gekregen van Sony's Move voor de PlayStation 3 en Microsofts Kinect voor de Xbox 360. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze systemen?

De Wii van Nintendo kennen we al een tijdje. Deze spelcomputer is sinds eind 2006 in Nederland verkrijgbaar. Het -destijds- vernieuwende aan de Wii is de besturing. In plaats van een traditionele controller met enkel knopjes en joysticks heeft de Wii een afstandsbediening die ook bewegingsgevoelig en positiegevoelig is.

Sensoren meten de stand en de positie van de Wii-afstandsbediening ten opzichte van de televisie. De spelcomputer weet dus waar de controller zich bevindt en ook hoe die vastgehouden wordt (schuin of recht). Hierdoor kun je de spellen besturen door bewegingen te maken met de controller.

Voor de Wii is een optionele uitbreiding beschikbaar: de Motion Plus. Dit is een hoesje met extra sensor. Deze maakt een meer nauwkeurige besturing mogelijk.

Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 70 miljoen Wii's verkocht.Move

Op 15 september 2010 kwam Sony's Move uit voor de Playstation 3. Ook de afstandsbediening van de Move is bewegingsgevoelig en positiegevoelig.

Bovenop de 'motion controller' zit een lichtgevende bol. Een camera die bij de televisie geplaatst is, registreert de bewegingen van deze bol in drie dimensies.

In de eerste maand na het uitbrengen zijn van de Move zo'n 1,5 miljoen exemplaren verkocht in Europa en 1 miljoen in de VS. Sony doet een beetje geheimzinnig over het exacte aantal dat inmiddels verkocht is, maar laat wel weten inmiddels 4,1 miljoen exemplaren aan winkels geleverd te hebben.Kinect

Op 10 november lanceerde Microsoft de Kinect voor de Xbox 360. De Kinect maakt geen gebruik van een controller, maar registreert de bewegingen van het hele lichaam: armen, benen, handen en voeten.

De Kinect-sensor maakt als het ware een 3D-model van de ruimte waarin het systeem en de gebruiker zich bevinden. Het systeem kan bewegingen in die ruimte herkennen. Ook reageert het op spraak, en in een aantal gevallen op voorwerpen die de gebruiker 'toont'.

Eind november waren er wereldwijd 2,5 miljoen Kinects verkocht.

 Onze ervaringen

We hebben de spelcomputers aangesloten op onze televisie en er een tijdje mee gespeeld.Wii

  • Grafisch gezien is de Wii geen uitblinker. De spellen zijn wel erg kleurrijk, maar niet enorm gedetailleerd. Realistisch bedoelde spellen zien er lang niet zo goed uit als op de andere twee systemen. Meer 'cartoony' games, zoals Super Mario Galaxy,  komen echter prima uit de verf.
  • De besturing is intuïtief en heb je snel onder de knie. Een potje tennis blijkt echter ook mogelijk zonder voor de televisie met je armen te zwaaien. Eigenlijk hoef je alleen maar je pols te bewegen, en dat kan ook zittend in je luie stoel.
  • De Move vonden wij het meest nauwkeurige van de drie. De personages op het scherm volgen de bewegingen van de Move-controller snel en goed.
  • De grafische capaciteiten van de Playstation 3 komen prima tot hun recht. Het spel Sports Champions bijvoorbeeld ziet er een stuk beter uit dan het vergelijkbare Sports Resort op de Wii.
  • Bij bepaalde handelingen moet je een controller voor je lichaam houden. Het is daarbij soms moeilijk om ook het scherm nog goed te zien.-    Sommige 'normale' Playstation 3-spellen, dus die je met de reguliere PS3-controller bestuurt, hebben de mogelijkheid gekregen om Move-besturing toe te voegen. Bijvoorbeeld Heavy Rain, NBA 2K11 en Resident Evil 5. Dit kan voor Move-bezitters een extra dimensie geven aan reguliere spellen.
  • De techniek van Xbox Kinect is indrukwekkend. Het is een leuke, vernieuwende ervaring om volledig zonder controller je (spel)computer te kunnen besturen.
  • Het komst soms voor dat een spelpersonage niet helemaal correct, of met enige vertraging, ‘reageert’. Dat is frustrerend.
  • Op het eerste gezicht lijkt Kinect minder geschikt om complexe spellen (mede) mee te besturen. In het gemiddelde actiespel heb je vrijwel alle knoppen op een controller nodig, en vaak ook tegelijk: je personage laten lopen, de ‘camera’ bewegen, van wapens wisselen, schieten enzovoorts. Het is lastig voor te stellen hoe je dergelijke gelijktijdige handelingen door lichaamsbewegingen kunt uitvoeren, maar wellicht dat spraakcommando’s daar uitkomst kunnen bieden. De tijd moet leren of game-ontwikkelaars die uitdaging aangaan.
  • Het bij de starter pack inbegrepen Kinect Adventures is een spel waar je vermoedelijk vrij snel op uitgekeken raakt. Er zijn echter wel degelijk enkele Kinect-spellen verkrijgbaar die op een unieke manier gebruik maken van de vernieuwende Kinect-techniek. Zo moet je in Dance Central op de maat bepaalde dansbewegingen uitvoeren, en kun je in Kinectimals een virtueel huisdier aaien, verzorgen en kunstjes leren.

In onze ervaring werkt de techniek van deze drie systemen redelijk (Kinect) tot goed (Wii, Move). In alle gevallen ben je behoorlijk snel aan de bediening gewend. Bij de Kinect hebben we nog het idee dat deze soms niet helemaal goed reageert.Grafisch

Grafisch hebben de Playstation en de Xbox 360 vergelijkbare capaciteiten. Op beide spelcomputers zien spellen er aanmerkelijk mooier uit dan op de Wii. Move Sports Champions oogt bijvoorbeeld een stuk realistischer en gedetailleerder dan het vergelijkbare Wii Sports Resort.

Toch presteert de Playstation daarmee nog niet op de toppen van zijn kunnen. Indrukwekkender zijn diverse ‘reguliere’ Playstation 3-spellen die besturing met de Move ondersteunen, zoals de eerder genoemde Resident Evil 5, Heavy Rain en NBA 2K11.

In de meeste Kinect-spellen, zoals Kinect Adventures en Dance Central, komt evenmin tot uiting tot wat voor moois de Xbox 360 allemaal in staat is. Een positieve uitzondering is Kinectimals.Spelaanbod

Puur op basis van kwantiteit en variatie in het spelaanbod leggen de Move en Kinect het voorlopig af tegen de Wii, die een zeer breed publiek aanspreekt.

In de afgelopen vier jaar heeft Nintendo een enorm assortiment aan Wii-games opgebouwd. Hierin zitten zeer uiteenlopende spellen voor jong en oud, en voor zowel ervaren gamers als meer ‘casual’ spelers. Voor elk wat wils dus. Bovendien zitten er kwalitatief zeer sterkte titels bij, zoals Super Mario Galaxy en The Legend of Zelda: Twilight Princess.

Microsoft en Sony moeten zich met hun Move en Kinect nog bewijzen, en de beste manier om dat te doen is door er goede games voor uit te brengen. Het huidige aanbod is niet groot en het zijn stuk voor stuk redelijk simpele spellen. Het is de vraag hoe lang die leuk blijven. Het wachten is dus op game-ontwikkelaars die de mogelijkheden van deze systemen volop benutten en er leuke, innovatieve games voor gaan afleveren.

Tip: Net als voor films zijn er voor games ook tientallen bladen en websites met recensies te vinden. Websites als Gamerankings bundelen al die beoordelingen, zodat je eenvoudig kunt zien hoe hoog of hoe laag een bepaald spel gemiddeld scoort. Deze gemiddelde scores zijn uitgedrukt in procenten: hoe dichter bij de 100, des te beter het spel is.Prijs

Wat betreft de prijs voor een complete spelcomputer is de Wii het goedkoopst: een Wii inclusief Wii-mote, een nunchuk (extra controller voor meer besturingsmogelijkheden) en Wii Motion Plus heb je al voor 200 euro.

Voor een Xbox 360 met Kinect ben je tussen de 300 en de 350 euro kwijt. Als je al een Xbox 360 hebt, kun je het Kinect-systeem los kopen voor zo’n 150 euro.

Een Playstation 3 met Move, een Move-controller en een starter disc (met demo’s van verschillende Move-spellen) kost tegen de 350 euro. Het losse Move-startpakket kost slechts 60 euro maar dan heb je maar 1 controller en er zit nog geen spel bij. Een extra controller kost 40 euro en een spel kost ongeveer 45 euro.

© TROS Radar