Consumentenvertrouwen daalt voor de vierde maand op rij

20012022Consumentenvertrouwen.jpg

Het vertrouwen van consumenten in Nederland is in januari voor de vierde maand op rij verslechterd. Steeds meer consumenten merken dat de prijzen sterk zijn gestegen. Daardoor vinden ze het momenteel geen goede tijd om grote aankopen te doen. Ook is men in de huidige nieuwe coronagolf pessimistischer over het algehele economische klimaat.

Dit komt naar voren uit nieuw maandelijks onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De graadmeter waarmee het statistiekbureau het consumentenvertrouwen bijhoudt, zakte van min 25 in december naar min 28.

Dieptepunt in 2013

Daarmee lag het sentiment opnieuw ruim onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit, met een score van 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013. Toen stond de graadmeter op min 41.

In januari vond 57 procent van de consumenten dat de prijzen in het afgelopen jaar sterk zijn gestegen. Net als een maand eerder gaat het om het het hoogste percentage sinds het CBS in 2017 begon met dit bij te houden. Verder verwacht nu een groter deel van de Nederlanders dat de prijzen ook in de komende twaalf maanden sterker gaan stijgen. In november vond nog een derde van de mensen dat, nu gaat het om 37 procent.

Mogelijk een rem op investeringen door bedrijven

De verslechtering van het consumentenvertrouwen kan ook een rem zetten op de investeringen door bedrijven. Begin dit jaar zijn de omstandigheden voor investeringen mede door de somberdere stemming van consumenten minder gunstig dan in november, merken deskundigen van het CBS op. Hoe dat precies uitpakt, kan het statistiekbureau nog niet zeggen. De nieuwste cijfers over de investeringen komen uit november. In die maand staken bedrijven op jaarbasis nog bijna 2 procent meer in zaken als machines en gebouwen.

Bron: ANP