Contractwijziging in je huurcontract: dat kan je (onnodig) geld kosten

Administratiekostenhuur.jpg

Het wisselen van bewoners in een huurwoning; het gebeurt regelmatig. Om de namen op het contract te wijzigen, vraagt de verhuurder administratiekosten voor de contractwijziging. Mag dat wel?

Contractwijziging

Wanneer je met meerdere mensen in één huis woont en de samenstelling daarvan verandert, kun je vragen om een verzoek tot een contractwijziging bij je verhuurder. Zo kunnen de oude bewoners zich uitschrijven en de nieuwe bewoners zich inschrijven op het adres. 

Medehuurder en administratiekosten

Als medehuurder hoef je nooit je huis uit wanneer een andere medehuurder vertrekt, je komt daarom altijd in aanraking met een contractwijziging bij een wisseling van de samenstelling van bewoners wanneer jij besluit in de woning te blijven. Je kan een verzoek tot contractwijziging indienen bij je verhuurder om zo de nieuwe huurder(s) medehuurder te maken. 

Wanneer ben je een medehuurder?

Wanneer ben je een medehuurder?

Je bent een medehuurder wanneer jij net als alle andere huurders een handtekening hebt gezet op de huurovereenkomst. Hierbij maakt het niet uit of je als medehuurder of als hoofdhuurder hebt getekend. Mocht de hoofdhuurder vertrekken, word je als medehuurder automatisch de nieuwe hoofdhuurder. 

Wanneer je je alleen hebt ingeschreven als huurder op het adres en de verhuurder daarover hebt ingelicht, zal je wél je huis moeten verlaten als de huurder waaronder jij huurt , vertrekt. De Woonbond adviseert daarom altijd om als medehuurder in te wonen in de woning. Zo hoef je bijvoorbeeld, wanneer je gaat samenwonen, niet gelijk de woning te verlaten als je relatie eindigt en je voormalige partner het huis verlaat.

Eerder gemaakte afspraken blijven intact

Na goedkeuring van het verzoek tot contractwijziging zal de verhuurder een allonge opmaken. Een allonge is een toevoeging op het oorspronkelijke huurcontract om de wijzigingen in het contract door te voeren. 

Eerder gemaakte afspraken, zoals de opzeggingstermijn en de huurprijs, blijven hierdoor bestaan en van toepassing, óók na het tekenen van de allonge. De contractwijziging is na het ondertekenen door de verhuurder, de oude bewoners én nieuwe bewoners voltooid. 

Administratiekosten

Vaak vraagt een verhuurder administratiekosten voor een contractwijziging. Maar mag dit wel? “Nee, dit mag de verhuurder niet vragen”, legt woordvoerder van de Woonbond Mathijs ten Broeke uit. “Het in rekening brengen van deze kosten leidt tot een onredelijk voordeel voor de verhuurder.” 

Toch snapt Ten Broeke dat verhuurders snel geneigd zijn akkoord te gaan met een bepaald bedrag aan administratiekosten. “Ik kan mij voorstellen dat huurders het risico op het verliezen van een dak boven hun hoofd willen voorkomen.”

Wel al betaald of ondertekend? Dit kun je doen

Heb je al wél getekend voor administratiekosten en deze ook al betaald? “Dan kan je tot vijf jaar na betaling de kosten terugvorderen”, vertelt Ten Broeke.”Dit kan door een concrete brief te sturen naar je verhuurder. Daarmee verzoek je de verhuurder tot terugbetaling van deze kosten. Het is een vriendelijke manier om de verhuurder daarnaast te wijzen op je rechten als huurder." Gaat je verhuurder daar niet op in? "Dan kan je via de rechter vragen om teruggave", benadrukt Ten Broeke.

Het kan zo zijn dat het gevraagde bedrag aan administratiekosten in de allonge is opgenomen. Als je deze als huurder hebt getekend, ga je als het ware akkoord met de administratiekosten. Ook in dit geval hoef je de kosten niet te betalen en kan je deze op een later moment terugeisen. “In dit geval kan je je herroepen op het Nederlands huurrecht, dat staat altijd boven elk individueel huurcontract”, legt Ten Broeke uit. 

Administratiekosten

Je hoeft dus nooit administratiekosten te betalen voor een contractwijziging en wanneer je ze wel hebt betaald kun je ze terug eisen. Om de kosten terug te eisen, biedt de Woonbond je online een gratis modelbrief aan, deze kan je uiteraard zelf ook opstellen.

Bronnen: de Woonbond