De sterrenclassificatie van hotels: hoe zit dat?
In de luxe die hotels je kunnen bieden, zit een grote variatie. Van een simpel hotel tot de meest exclusieve hotels ter wereld, allemaal worden ze gewaardeerd naar luxe met een aantal sterren, van één ster tot vijf sterren. Ook wel beter bekend als de sterrenkwalificatie. Hoe kan het dan het ene driesterrenhotel veel luxer lijkt te zijn dat het andere driesterrenhotel? Radar zoekt het voor je uit.
Hoe werkt de sterrenclassificatie?
De sterrenclassificatie is in het leven geroepen om reizigers een bepaalde verwachting te geven van de luxe die zij kunnen verwachten tijdens het hotelbezoek. Omdat er geen mondiale sterclassificatie is, kunnen hotels met bepaalde sterren per land flink verschillen wat betreft comfort en de service.
Wel zijn er erkende hotelclassificaties waar hotels zich bij kunnen aansluiten. Een bekende Europese organisatie is Hotelstars Union. Zij ranken de aangesloten hotels volgens mondiale richtlijnen van de aangesloten landen. Veel Europese landen zijn hier bij aangesloten en hotelplatformen tonen vaak deze score bij de hotels die zij aanbieden.
Hoe zit het in Nederland?
In Nederland beoordeelt de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) met hun tak Hotelsterren hotels in Nederland, zij zijn lid van Hotelstars Union. Via Hotelsterren kun je als hoteleigenaar een hotelclassificatie aanvragen en een sterrenschild ontvangen. Zij toetsen de service en faciliteiten van het hotel aan de Europese Hotel Classificatie. "Met dit overzicht creëren wij duidelijkheid binnen de hotelsector", aldus Hotelsterren. Met deze classificatie staat een bepaalde hoeveelheid sterren in twee dezelfde aangesloten landen voor hetzelfde comfort en luxe.
Wanneer krijgt een hotel welke hoeveelheid sterren?
Hotelsterren, de tak in Nederland die aangesloten is bij Hotelstars Union en die zich bezighoudt met het ranken van verschillende hotels, hanteert de volgende criteria voor de sterrenclassificatie. Scoort een hotel een ster hoger? Dan betekent het dat een hotel alles heeft wat verplicht is bij de sterren ervoor. Een voorbeeld: een driesterrenhotel heeft alles wat een eensterrenhotel of tweesterrenhotel ook heeft.
Eensterrenhotel: fysieke aanwezige receptie, dagelijkse schoonmaak van de kamer, televisie, tafel en stoel, zeep bij de wastafel, handdoek per persoon, telefoon voor gasten, alle kamers hebben een badkamer, warme- en koude dranken in het hotel aanwezig, ontbijt en een kluis.
Tweesterrenhotel: alle faciliteiten en voorzieningen van een eensterrenhotel, ontbijtbuffet, leeslampje bij het bed, internettoegang in de kamer of lobby, betaling mogelijk via creditcard of bankpas, zeep bij het bad of de douche, aanwezigheid van plankje voor handdoeken, aanwezigheid van producten voor persoonlijke hygiëne.
Driesterrenhotel: alle faciliteiten en voorzieningen van een tweesterrenhotel, aanwezige receptie voor minimaal veertien uur per dag en telefonisch bereikbaar 24 uur, lounge bij de receptie, bagageservice op aanvraag, warme-en koude dranken in de kamer, haardroger op aanvraag, tissuebox in de kamer, spiegel, bagagerek, waszak, schoenpoetsset beschikbaar op aanvraag, wasservice mogelijk, geautomatiseerd systeem voor problemen of klachten.
Viersterrenhotel: alle faciliteiten en voorzieningen van een driesterrenhotel, aanwezige receptie voor minimaal zestien uur per dag en telefonisch bereikbaar 24 uur, lobby met tafels en stoelen met service voor warme-en koude dranken, ontbijtbuffet met service of een apart ontbijtmenu, warme- en koude dranken beschikbaar voor minimaal zestien uur per dag met roomservice of mini-bar, badjas en slippers aanwezig op aanvraag, persoonlijke hygiëne producten aanwezig per persoon, droogmogelijkheid handdoeken, make-up spiegel, aanwezigheid van één stoel per persoon of bank met salontafel, telefoon aanwezig met instructies, extra kussen of deken aanwezig op aanvraag.
Vijfsterrenhotel: alle faciliteiten en voorzieningen van een viersterrenhote, aanwezige receptie 24 uur per dag, personeel spreekt meerdere talen, valet parking, welkomstcadeau per gast, receptiehal met verschillende soorten warme- en koude dranken, minibar, 24 uur roomservice, persoonlijkehygiëneproducten in flessen, internetservice in de kamer op aanvraag, locker in de kamer, wasservice en schoenpoetsservice (binnen 1 uur), avondcheck in de kamers en deze klaarmaken voor de gast, kwaliteitscontroles door mystery guests.
Naast deze richtlijnen, kunnen hotels nog aanvullende service en voorzieningen bieden.
Wat kun je als consument op letten?
Wil je niet voor verrassingen komen te staan tijdens je hotelbezoek en ben je opzoek naar een bepaald comfort? Bekijk dan of het hotel is gekwalificeerd voor het beoogde aantal sterren. Lees je in op zowel de eigen site van het hotel en lees de klantbeoordelingen op verschillende platforms.
Bronnen: Koninklijke Horeca Nederland, Hotelsterren