De Vegetarische Slager mag producten niet naar dieren vernoemen

vegetarische-slager-namen-031017.jpg

De Vegetarische Slager krijgt van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een half jaar de tijd om verwijzingen naar dieren en vleesnamen uit zijn productnamen te schrappen. Die verwijzingen zijn misleidend en daarmee wordt de Warenwet overtreden, bevestigt de NVWA naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant.

In een brief waarschuwt de warenautoriteit het bedrijf om productbenamingen voor vleesvervangers als Vegetarische Gehacktbal, Vegetarische Kipstuckjes en Visvrije Tonyn na maart 2018 niet meer te gebruiken. Ook al worden die vlees- en visvervangers iets anders geschreven, ze doen wel aan het oorspronkelijke product denken, aldus de NVWA in een toelichting. Dat veroorzaakt verwarring, vindt de toezichthouder.

'Geen kamervragen over vleesnamen'

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) zei in januari dit jaar in antwoord op kamervragen niet voor een verbod te zijn op het gebruik van vleesnamen voor producten waar geen vlees in zit. Zij reageerde toen op ophef in Duitsland, waar haar collega stelde dat nepvlees geen schnitzel mocht heten. Die kwestie werd toen als 'schnitzelgate' bestempeld.

'Politiek gemotiveerde actie'

Mede-oprichter Niko Koffeman van De Vegetarische Slager vertelt tijdens een gesprek met de Volkskrant dat er sprake is van een 'politiek gemotiveerde' actie waar de vleeslobby achter zit. Andere producenten van vleesvervangers gebruiken vergelijkbare namen voor hun producten en hebben niets gehoord.

Update 10.49: Reactie directeur van De Vegetarische Slager

In een reactie zegt directeur Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager verbaasd te zijn over de waarschuwing van de NVWA, die is gedaan op basis van één consumentenklacht. Volgens het bedrijf worden de benamingen voor vleesvervangers al jaren gebruikt en heeft dat nooit tot problemen of onduidelijkheid geleid. 'We hebben ons laten adviseren door etiketteringsdeskundigen en die hebben ons verzekerd dat dit in orde is', aldus Korteweg. 'Ik zie dus geen aanleiding om de namen te wijzigen, al zal ik onze juristen nogmaals vragen naar de gebruikte productnamen te kijken.'

Volgens hem worden de productnamen gebruikt als verwijzing naar populaire vleesproducten, maar is eveneens duidelijk dat het om vleesvervangers op basis van soja gaat. 'Neem ons gehackt, we hebben dat gekopieerd, gehackt dus om in computertermen te spreken. Dat onderscheid is duidelijk', vindt Korteweg.

Zijn bedrijf groeit zo hard dat het 'moeilijk te managen valt'. Zo is er een samenwerking aangegaan met Unox, aldus Korteweg. De omzet zit volgens hem ruim boven de 10 miljoen euro en de vleesvervangers worden verkocht op 3500 verkooppunten in vijftien landen.

Bron: ANP / ANP MediaWatch / De Volkskrant