Deadline nadert: veel HEM-klanten nog steeds niet overgestapt

De ACM greep eind april groots in bij Hollandse Energie Maatschappij (HEM). De tarieven werden verlaagd en klanten konden zonder boete weg. Toch heeft een groot deel nog geen keuze gemaakt of ze blijven of weggaan.
ACM grijpt in
Onder druk van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft HEM eind april toezeggingen gedaan in het voordeel van hun klanten. Ze stopten met het telefonisch werven van klanten, de tarieven werden verlaagd, klanten konden zonder boete weg en een deel van de klanten krijgt geld terug.
Grootste deel klanten nog niet gekozen
Alle maatregelen ten spijt blijkt dat, twee dagen voor de uiterlijke overstaptermijn, het grootste deel van de klanten nog helemaal geen keuze heeft gemaakt. En geen keuze maken, betekent dat je automatisch klant blijft.
Tot aanstaande woensdag 18 juli kunnen klanten van HEM, die in 2023 of 2024 een contract aangingen, kosteloos weg. Ze moeten daarvoor wel een keuze doorgeven aan de energiemaatschappij.
Waarom weinig mensen daar gebruik van maken is onduidelijk. Van de groep die zich bij Radar meldde is het overgrote deel vertrokken. Klanten die geen keuze maken zitten tot het einde van de looptijd van hun contract bij HEM. Willen zij na 18 juli weg, dan zullen zij alsnog een opzegvergoeding moeten betalen.
Deel van de klanten valt buiten de afspraken
Klanten die in 2022 een energiecontract bij HEM aangingen vallen buiten de afspraken die de ACM met HEM maakte. Zij kunnen niet kosteloos hun contract tussentijds beëindigen. Volgens toezichthouder ACM ging dat vooral om zakelijke klanten (zzp'ers, v.o.f. etc). en kunnen zij via een gerechtelijke procedure zelf hun gelijk halen.
Vragen die Radar aan HEM stelde zijn niet beantwoord.