Forse stappen ACM onvoldoende voor alle gedupeerden HEM
De onafhankelijke toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) maakte vandaag afspraken bekend die ze gemaakt hebben met energieleverancier HEM (Hollandse Energie Maatschappij). Radar bijt zich al jaren vast in de misleidende werkwijze van HEM. Wij kregen, ook nog zeer recent, honderden klachten van wanhopige klanten binnen over deze energieleverancier en hun agressieve telefonische verkoopmethoden, ongefundeerde verhogingen van tarieven en torenhoge opzegboetes. Vanavond is een groot gedeelte van de uitzending gewijd aan de problemen rond HEM en de nieuwe situatie die nu is ontstaan.
Deze afspraken maakten de ACM en HEM
- HEM gaat drie jaar lang stoppen met telefonische werving.
- Alle klanten die in 2023 en 2024 een vast contract hebben afgesloten mogen zonder opzegvergoeding weg.
- Mensen die vanaf 1 januari 2023 een opzegvergoeding hebben betaald, kunnen die terugkrijgen.
- Ook legt de ACM een tariefmaatregel op; consumenten mogen klant blijven tegen lagere tarieven.
Al deze afspraken betreffen dus niet de klanten van voor 2023.
Radar besteedde eerder aandacht aan boeren die tot wel 5.000 euro betaalden aan HEM en opzegboetes zouden moeten betalen van 40.000 euro of meer.
Rechtszaak
Radar won onlangs nog een rechtszaak die de HEM tegen het programma had aangespannen omdat het programma zich schadelijk zou hebben uitgelaten over de energiemaatschappij met termen als ‘energiecowboys’ en ‘wurgcontracten’. De rechter oordeelde dat er ‘zonder twijfel sprake is van een misstand waar AVROTROS op een kritische wijze aandacht aan mag besteden.’
Spoor van vernieling
Antoinette Hertsenberg: “Gelukkig komt het spoor van vernieling dat de HEM heeft aangericht met deze uitspraak van de ACM deels ten einde. Maar er is een grote groep mensen die hier een ongelooflijk groot financieel nadeel door heeft ondervonden, die mogelijk niets terug krijgt. Klanten hebben mede door de agressieve incassoprocedures heel grote bedragen overgemaakt aan HEM. Wat gebeurt er voor deze gedupeerden?”
De Consumentenbond is in een eerste reactie positief over de beslissing van de ACM. ‘’De Consumentenbond is tevreden met de geboden oplossingen en adviseert consumenten om zo snel mogelijk tarieven te vergelijken en eventueel over te stappen." Een woordvoerder van de Consumentenbond reageert vanavond in de studio op de ontwikkelingen.
Jullie ervaringen met HEM
Maar liefst 92 procent is niet tevreden over HEM (Hollandse Energie Maatschappij) blijkt uit ondervraging van bijna 300 klanten. De onvrede gaat over de meest uiteenlopende zaken. Dat begint al bij de telefonische verkoop: 88 procent wordt ongevraagd gebeld. En 41 procent is het niet eens duidelijk dat zij een contract aangaan met HEM. Lees hier waar klanten van HEM tegenaan lopen én welke afspraken er vandaag zijn gemaakt met HEM: