Dijsselbloem: 'Allianz, ga in gesprek met woekerstichting'
Minister Dijsselbloem (Financiën) vindt dat Allianz in gesprek moet gaan met gedupeerden van het bedrijf met een woekerpolis.
Dit meldt Stichting Allianz DINPlan Dupe woensdag, in hun rapportage over een algemeen overleg over de woekerpolisaffaire van de vaste commissie Financiën.
Allianz weigert gesprek
De stichting, die een honderdtal gedupeerden vertegenwoordigt, wordt tevens in de strijd tegen Allianz gesteund door de Consumentenbond. Twee jaar lang vraagt de stichting antwoorden van Allianz over de kosteninhoudingen die een sterk negatieve invloed hebben op de rendementen van de beleggingspolissen. Allianz weigert met de stichting in gesprek te gaan.
Stok achter de deur
In een gesprek van SP-kamerlid Arnold Merkies en minister Dijsselbloem met de vaste commissie, vraagt Merkies de minister om zich in de situatie te mengen: 'Als gedupeerde polishouders zich verenigen en samen een stichting oprichten om hun verhaal te doen, wat bijvoorbeeld in het geval van Allianz is gebeurd, vindt de minister dan dat de verzekeraar op zijn minst moet gaan spreken met de stichting die de gedupeerden vertegenwoordigt? Ik vind het uit den boze dat zo'n verzekeraar alleen maar wil spreken met individuele polishouders en niet met de belangenclub die de polishouders zelf hebben opgericht. Zou de minister een stok achter de deur kunnen houden om ervoor te zorgen dat dit wel gebeurt?'
'Ik stipte het specifieke punt van Allianz niet aan om de minister te vragen om hier een algemene oproep te doen', aldus Merkies. 'De minister komt vast met hen te spreken en kan dan gewoon even vragen waarom men niet met de mensen om tafel gaat. Die mensen hebben zich verenigd in een belangenvereniging om een reden. Het is heel gek dat ze worden gepasseerd door een verzekeraar die alleen met de individuen wil spreken, maar niet met de belangenbehartigers. Ik hoop dat de minister persoonlijk bij hen een oproep gaat doen.'
Daarop antwoordde Minister van Financiën Dijsselbloem: 'De heer Merkies wil dat ik een gerichte oproep doe aan Allianz om in gesprek te gaan met een groep consumenten. Bij dezen doe ik dat. Ik vind overigens dat dit soort dingen niet nodig zouden moeten zijn, maar ik mag ervan uitgaan dat vertegenwoordigers van de verzekeraar deze oproep nu gehoord hebben.'