Dinner Train laat klanten (onterecht) maanden wachten op terugbetaling

Dinner Train

Rijdend treinrestaurant Dinner Train heeft alle ritten voor dit jaar geannuleerd door problemen binnen het bedrijf. De klachten stromen hierover binnen. Want wie zijn geld terug wil, moet vijf maanden wachten. Mag het bedrijf jouw geld zo lang in bezit houden? En kun je iets doen om je geld direct terug te krijgen?

Wat is er aan de hand?

De Dinner Train is een rijdend treinrestaurant waar je zo’n honderd euro per persoon voor betaalt. De trein zou elke week vanuit een andere stad vertrekken, maar voor de rest van het jaar zijn de ritten geannuleerd. 

“Omdat Dinner Train een complexe samenwerking tussen verschillende partijen vereist, kan een enkele storing in deze keten directe en ingrijpende gevolgen hebben voor onze gehele operatie en de beleving van onze gasten”, laat het bedrijf aan gedupeerden weten. Verschillende media berichten dat het in werkelijkheid om financiële problemen gaat. 

Over vijf maanden geld terug

Om gedupeerde reizigers tegemoet te komen, biedt Dinner Train ze drie opties:

  1. Een twee jaar geldige voucher voor een nieuwe reis. 
  2. De reis omboeken naar een andere stad.
  3. Een voucher waarmee je over vijf maanden je geld terug kunt krijgen.

Bij Radar komen vooral veel klachten binnen over deze laatste optie. Waarom laat het bedrijf klanten zo lang wachten op hun geld? 

‘Financiële stabiliteit waarborgen’

In de mail die gedupeerden van Dinner Train ontvingen, staat als verklaring dat het bedrijf zo gefaseerd terug kan betalen. 

“De vijf maanden termijn is ingesteld om ons in staat te stellen deze kosten te beheren en tegelijkertijd een zorgvuldige en correcte afhandeling van terugbetalingen te garanderen”, laat het bedrijf na verdere navraag weten aan een van de mensen die zich bij Radar meldde. 

“Hoewel wij begrijpen dat deze termijn voor u niet ideaal is, helpt het ons om de financiële stabiliteit van ons bedrijf te waarborgen en toekomstige diensten te blijven aanbieden aan al onze gasten.”

Je hoeft je hier niet voor te lenen

Volgens Gerard Spierenburg van de Consumentenbond hoef jij je hier als consument helemaal niet voor te lenen. “Het slaat nergens op dat consumenten hun geld ter beschikking moeten stellen aan Dinner Train, zodat zij hun financiën op orde kunnen stellen.” 

“Want wat als het ze niet lukt en ze failliet gaan?”, gaat Spierenburg verder. “Dan ben jij als consument het haasje.”

Directe terugbetaling eisen

Navraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) verduidelijkt dat dit ook helemaal niet mag. “Als consument heb je recht op terugbetaling als een dienst niet geleverd kan worden”, laat woordvoerder Jeannette Duin weten. 

“Als consument kies je voor een bepaalde datum en er kan niet in voorwaarden bepaald worden dat je automatisch instemt met een andere datum”, legt ze verder uit. “Zo’n bepaling is vernietigbaar (ongeldig te verklaren). Consumenten die dus geen andere datum, tegoedbon of een uitgestelde terugbetaling willen, hebben recht op terugbetaling.”

Volgens Duin hoef je hier geen vijf maanden op te wachten. “Omdat de nakoming op een bepaalde datum is voorzien, is het bedrijf gelijk in verzuim als er niet geleverd kan worden. De consument kan daarom directe terugbetaling eisen.”

Hoe krijg je directe terugbetaling voor elkaar?

“Je kunt in eerste instantie zelf incassokosten eisen en een brief sturen dat er incassokosten berekend worden als er niet binnen 14 dagen na ontvangst van de brief/mail wordt betaald”, vertelt Duin. “Als het bedrijf dit weigert, zul je dit uiteindelijk via de rechter moeten afdwingen.”

“Consumenten die met een creditcard hebben betaald, kunnen vaak een terugbetalingsverzoek via de creditcard aanvragen”, geeft ze als laatste tip. 

Dinner Train niet bereikbaar voor commentaar

Radar heeft Dinner Train om een reactie gevraagd, maar heeft (nog) geen reactie ontvangen. Mochten we deze nog binnenkrijgen, vullen we het artikel aan. 

Meer over