Dit is waarom treinen van de NS zo vies zijn (en wat ze eraan gaan doen)
Overvolle prullenbakken, zwerfafval en soms zelfs vieze stoelen: het lijkt de norm te worden in treinstellen van de NS. Waar komt dit door? En hoe gaat dit probleem verholpen worden? Radar zoekt het uit.
Oorzaak ligt ‘voor een groot deel’ bij personeelstekort
“We herkennen de klachten van reizigers over de reiniging”, vertelt een woordvoerder van de NS aan Radar. Zij legt uit dat het bedrijf dezelfde doelstelling heeft qua reiniging als in 2019, maar dat het door personeelstekort bij schoonmaakbedrijven niet altijd lukt. “Daar ligt dan ook voor een groot deel de oorzaak. We komen 10 procent capaciteit tekort.”
Buiten het personeelstekort, is ook de publieke opinie een beetje veranderd, zo merkt de NS op. “We zien dat reizigers reinheid anders opvatten sinds de coronacrisis. Mensen reageren sneller op viezigheid.”
Werk aantrekkelijker maken voor schoonmakers
Het bedrijf is druk bezig om aan die vraag voor schonere treinen te voldoen, zo verzekert de woordvoerder. “Zo reizen er bijvoorbeeld schoonmakers mee in de trein om rondslingerend afval mee te nemen en storende vlekken te reinigen.” Verder voeren schoonmakers deze handelingen, net als het schoonmaken van de toiletten, steevast uit op keerpunten van treinen. Dan zitten er immers geen reizigers in de trein.
De NS wil ook inzetten op het aantrekkelijker maken van de schoonmaakbranche. “Hopelijk gaat de loonstijging daarbij helpen”, refereert de woordvoerder aan de onlangs verbeterde CAO. “We kijken momenteel samen met die branche naar oplossingen om de treinen weer zo schoon te krijgen als in 2019.”
Minder prullenbakken in dubbeldekkers
Eén van die oplossingen is het verminderen van het aantal prullenbakken in grote dubbeldekker Intercity’s. “In alle dubbeldekkers bij elkaar opgeteld, hebben we zo’n 34.000 prullenbakjes. Het gaat daardoor om heel veel schoonmaakwerk.” In de komende twee jaar zullen die verdwijnen en plaats maken voor grotere prullenbakken. “Dan zullen er in totaal nog maar 3.400 prullenbakken in die trein te vinden zijn, waardoor het voor schoonmakers makkelijker is om ze op tijd te legen.”
Hoe kun je een vieze trein melden?
De problemen kunnen dus niet direct opgelost worden. Mocht je als reiziger in een vieze coupé zitten, dan kun je dit melden in de NS-app. In de onderste balk vind je bij ‘meer’ het onderwerp ‘Hoe is je reis?’. Daar kun je onder andere het onderwerp ‘Reinheid’ selecteren. Hier kun je aangeven wat je ervaring is en om welk treinnummer het gaat. Als je aanvinkt dat je reactie wilt ontvangen, krijg je een automatische bevestiging van ontvangst. “Dan wordt daar specifiek naar gekeken”, zo verzekert de woordvoerder.
Bron: NS