Dit kun je doen als je een onterechte rekening krijgt van een incassobureau

Incassobureau

Incassobureaus overtreden op grote schaal de regels. Wat zijn jouw rechten als consument, en wat kun je doen als je te maken hebt met een bureau dat de wet overtreedt? 

Vijf hulpvragen over incassobureaus per dag

Vanaf 1 april 2024 moeten incassodienstverleners aan kwaliteitseisen voldoen en zich verplicht registreren. De Wet kwaliteit incassodienstverlening zorgt ervoor dat het beroep gereguleerd wordt en mensen met schulden beter beschermd worden. 

Maar veel incassobureaus voldoen niet aan deze wetgeving. Het Juridisch Loket kreeg in 2024 maar liefst 1400 hulpvragen over incassobureaus, dat komt neer op vijf hulpvragen per dag. 

“We zien veel vragen over onterechte incasso’s of verjaarde vorderingen”, vertelt Stelu van Hell, juridisch adviseur bij het Juridisch Loket. “We zien dat incassobureaus soms achter mensen aan komen die de rekening eigenlijk niet hoeven te betalen."

Onterechte incasso? Dit kun je doen

Deze stappen kun je zetten als je een vordering krijgt die je niet vertrouwt, of te maken hebt met een incassobureau dat zich niet aan de regels houdt. 

Maak melding

Als je te maken hebt met een incassobureau die zich aan de wet houdt kun je hiervan melding doen bij het Meldpunt Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) en bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid).

Klopt de rekening?

De eerste stap om erachter te komen of een incassobureau zich aan de wet houdt, is het controleren van de rekening. Herken je de rekening, en van hoe lang geleden is deze? Als een rekening verjaard is, hoef je deze niet te betalen. De termijn waarbinnen een rekening verjaart verschilt:

  • Twee jaar bij consumentenproducten of bij bijvoorbeeld een energierekening
  • Vijf jaar bij een lening, huur of een afgenomen dienst
  • Twintig jaar als een rechter heeft besloten dat je moet betalen

Een incassobureau kan een verjaring ‘stuiten’, dit betekent dat ze je berichten over de rekening. Iedere keer dat je bericht krijgt over de rekening, begint de verjaringstermijn opnieuw. Heeft het bedrijf de rekening niet ‘gestuit’, en is deze verjaard, dan hoef je niet te betalen. 

Is de rekening te hoog?

Ben je het niet eens met de hoogte van de rekening? Neem contact op met het incassobureau en leg uit waar je het niet mee eens bent en waarom. Betaal alleen het deel van de rekening waar je het wel mee eens bent. Is het incassobureau het daar niet mee eens? Dan moeten zij bewijs leveren waarom de rekening wel klopt. 

Kloppen de incassokosten?

Een incassobureau mag bovenop de rekening incassokosten en rente rekenen. Hoe hoog dit mag zijn, is wettelijk bepaald en is afhankelijk van hoe hoog het bedrag is dat je moet betalen:

  • 15 procent over de eerste 2.500 euro, maar altijd minimaal 40 euro
  • 10 procent over de volgende 2.500 euro
  • 5 procent over de volgende 5.000 euro
  • 1 procent over de volgende 190.000 euro
  • 0,5 procent over het bedrag daarboven

Incassokosten die niet kloppen, hoef je niet te betalen.

Wat is de betalingstermijn?

Incassobureaus moeten zich wettelijk gezien aan betalingstermijnen houden. Dat betekent dat ze je voldoende tijd moeten geven om de rekening te betalen. 

Het incassobureau mag bijvoorbeeld alleen incassokosten rekenen nadat je eerst een herinneringsbrief hebt gekregen. Het bureau is verplicht om je 14 dagen de tijd te geven om te betalen.

Voorbeeldbrief

Het Juridisch Loket heeft voorbeeldbrieven opgesteld die je kunt versturen als je het niet eens bent met de vordering. Deze voorbeeldbrieven vind je op de website van het Juridisch Loket

Meer over