Dit zijn je rechten als je accommodatie (vlak voor aankomst) wordt geannuleerd

accommodatie .jpg

Het zal je maar overkomen: je bent onderweg naar je vakantiebestemming en een uur voordat je aankomt, wordt je losse accommodatie geannuleerd. Mag dat zomaar? En wat als je boeking niet wordt geannuleerd, maar je in een heel andere kamer of appartement terechtkomt dan je had geboekt?  Let op: het gaat hier om losse accommodaties. Voor pakketreizen, waarbij je een vlucht en overnachting boekt in één keer, gelden andere regels dan hieronder beschreven.

Annuleren: mag dat?

Allereerst: mag je boeking een uur van tevoren geannuleerd worden? Het antwoord is nee, dat mag niet. Mits jij je natuurlijk aan alle geldende afspraken houdt, zoals op tijd betalen.
Als je boeking geannuleerd wordt, dan moet de aanbieder van jouw accommodatie met een passende oplossing komen. Als dit niet lukt, heb jij recht op je geld terug. Wordt je verblijf geannuleerd terwijl je al op weg bent? Dan moet de aanbieder ook de kosten vergoeden die je onderweg hebt gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan wat je hebt betaald voor de taxi.

Weet wel dat sommige aanbieders in hun algemene voorwaarden hebben staan dat zij toch mogen annuleren. Ook als dit in de algemene voorwaarden staat, heb jij recht op geld terug. 

‘Kleine’ wijzigingen

Maar wat als je verblijf niet wordt geannuleerd, maar wel gewijzigd? Een aanbieder mag dat doen, maar alleen als zij je hiervan op de hoogte brengen en de verandering niet nadelig is voor jou. Alleen ‘kleine’ veranderingen zijn toegestaan.

Maar wat precies een grote of kleine verandering is, hangt af van de situatie. Zo kan het zijn dat je betaald hebt voor een kamer met een tweepersoonsbed en balkon, maar dat je belandt in een kamer met een éénpersoonsbed en zonder balkon. Dit is een redelijk grote verandering. Het kan ook zijn dat er een kleine verandering is, waarbij bijvoorbeeld het uitzicht anders is geworden. 

In dit soort gevallen kun je met de aanbieder overleggen. Geef aan dat je de verandering als nadelig ervaart en vraag wat hieraan gedaan kan worden. Want hoewel er dingen veranderd mogen worden, omdat het bijvoorbeeld in de voorwaarden staat, mag dit niet zomaar gebeuren.

Overmacht

Annuleren mag dus niet zomaar, net als het zomaar wijzigen van je boeking. Maar wat als de aanbieder door overmacht niets anders kan doen dan je verblijf wijzigen of annuleren? Bijvoorbeeld omdat je accommodatie niet meer toegankelijk is door een natuurramp? De aanbieder kan zich dan onmogelijk aan de overeenkomst houden. Ook dan heb je recht op je geld terug. Krijg je dit kort van tevoren te horen? Dan kan het zijn dat je bepaalde kosten niet meer vergoed krijgt, zoals bijvoorbeeld de taxirit.

Inschakelen geschillencommissie

Is er geen overmacht in het spel en kom je er niet uit met de organiusatie waar je hebt geboekt? Dan kun je naar een geschillencommissie stappen. Dit kan alleen als de organisatie is aangesloten bij zo’n commissie, bijvoorbeeld via een branchevereniging. De Geschillencommissie kan dan adviseren, bemiddelen en/of uitspraak doen over zaken waar je samen met de aanbieder niet uit komt.