Transavia annuleert opnieuw vluchten: wanneer heb je recht op een vergoeding?
Transavia annuleert opnieuw veel vluchten. Het gaat dit keer om 331 vluchten in de maand juni. In april 2023 schreven we ook al over 50.000 mensen die gedupeerd waren nadat Transavia vluchten annuleerde. Bij Radar komen de laatste tijd dan ook veel klachten binnen van vakantiegangers. Wat zijn eigenlijk je rechten als je vlucht opeens geannuleerd wordt?
Rechten van vliegtuigpassagiers
De rechten van vliegtuigpassagiers zijn vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. Deze zijn van toepassing op vluchten vanaf een luchthaven binnen de Europese Unie en voor vluchten naar een luchthaven binnen de EU met een luchtvaartmaatschappij uit de EU. Deze verordening bepaalt ook of je recht hebt op compensatie en zo ja, hoe hoog de vergoeding is.
Vergoeding bij wijziging
Wordt jouw vlucht twee weken of langer van tevoren gewijzigd? Dan heb je geen recht op een compensatie. Wordt je minder dan twee weken voor vertrek op de hoogte gebracht van de wijziging, dan heb je wel recht op een vergoeding. Dit hangt mede af van de vliegafstand. De aankoopprijs van het ticket is niet van belang. Vergoedingen lopen uiteen van 250 tot 600 euro.
Buitengewone omstandigheden
Vanzelfsprekend kunnen er ook redenen zijn waardoor de luchtvaartmaatschappij zich genoodzaakt voelt om het vluchtschema aan te passen. Extreem weer, natuurrampen of technische mankementen zijn voorbeelden van buitengewone omstandigheden die zorgen voor een overmachtsituatie bij de luchtvaartmaatschappij. In deze gevallen kunnen reizigers geen aanspraak maken op een vergoeding.
Geen vergoeding, wel alternatief of restitutie
Als de luchtvaartmaatschappij jou dus drie weken voor vertrek laat weten dat je niet ‘s ochtends, maar ‘s avonds laat vertrekt, dan heb je geen recht op een vergoeding. Dat wil niet zeggen dat je maar klakkeloos akkoord moet gaan met een ongewenste inkorting van jouw vakantie. Als je het niet eens bent met de wijziging kun je namelijk vragen om een alternatieve vlucht óf geld terug.
Geen vergoeding bij boeking bij reisagent
Of je aanspraak kunt maken op een vergoeding, hangt ook af van waar je jouw vlucht geboekt hebt. Heb je geboekt bij een touroperator of luchtvaartmaatschappij? Dan kun je bij een late wijziging dus een vergoeding krijgen. Heb je geboekt bij een reisagent, dan is dat niet zo.
Verschil touroperator of reisagent
Wanneer je een pakketreis boekt bij een touroperator dan verzorgt deze het vervoer, het verblijf, transfers van en naar de luchthaven en eventuele excursies. Bekende touroperators in Nederland zijn Sunweb, TUI en Corendon. Een reisagent verkoopt het pakket van de touroperator enkel door. Bekende voorbeelden van reisagenten zijn D-Reizen, Prijsvrij en De Vakantiediscounter.
Waarom geen geld terug van reisagent?
Volgens Paul Vraneker van claimbureau EU-Claim kun je een vergoeding bij een reisagent juridisch niet afdwingen met een boeking bij een reisagent. Om aanspraak te maken op een vergoeding heb je namelijk een bevestigde boeking van de luchtvaartmaatschappij of touroperator nodig waar de reisagent jouw vlucht heeft geboekt. De boeking bij een reisagent zelf is juridisch niet voldoende voor een vergoeding. Vraneker: "Een reisagent is niet genoemd in de wetgeving, behalve een touroperator of een luchtvaartmaatschappij".