Een rollerbank voor elektrische fietsen: dit moet je weten over opvoeren

52981305_l_normal_none.jpg

De nieuwe rollerbank om opgevoerde elektrische fietsen van de weg te halen, wordt nu gebruikt door de politie. Wat zijn de gevaren van opvoeren? En hoe hoog worden de boetes? Radar vraagt het Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Is het opvoeren van een elektrische fiets illegaal?

De politie gaat opgevoerde e-bikes dus van de weg halen, maar het opvoeren van een fiets is niet illegaal. Het is alleen zo dat je na het opvoeren niet meer de openbare weg op mag, tenzij je fiets is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). 

Mocht je met een opgevoerde elektrische fiets alsnog de openbare weg op gaan als deze niet is goedgekeurd door de RDW, dan kan dat je duur komen te staan. De politie mag je fiets dan in beslag nemen en je kan een boete krijgen van 290 euro. 

Voeren veel mensen hun elektrische fiets op?

Daar heeft de SWOV geen cijfers van. “Maar het is algemeen bekend dat die dingen vrij makkelijk op verschillende manieren zijn op te voeren”, zegt een woordvoerder van SWOV. Je kan namelijk opvoersetjes kopen en zelfs bij enkele fietsenmakers je elektrische fiets laten opvoeren. 

VVN wil het liefst dat het opvoeren en de verkoop van deze setjes verboden wordt. “Maar met deze rollerbanken zijn wij ook heel blij", zegt een woordvoerder van de VVN.   

Wat zijn de veiligheidsrisico’s?

Het opvoeren van elektrische fietsen brengt gevaren met zich mee. “Stel, je hebt gewoon een normale fietssnelheid van 16 kilometer per uur en iemand passeert je met 35 kilometer per uur of meer, dat levert gewoon veel gevaarlijke situaties op”, zegt de VVN. “En als er dan wat gebeurt, dan zijn de gevolgen enorm.”

De SWOV raadt vooral ouderen aan de begrenzing juist lager te zetten. “Ouderen zijn kwetsbaarder. In plaats van 25 kilometer per uur zou je de begrenzing bijvoorbeeld kunnen verlagen naar 18 kilometer per uur.”

Factsheet SWOV Elektrische fietsen en speed-pedelecs

In 2020 werd ruim een kwart van de totaal afgelegde fietsafstand met de elektrische fiets gereden; vooral fietsers van 65 jaar en ouder kiezen voor een elektrische fiets. Ook in de ongevallen is dit terug te zien: in 2019 en 2020 reed bijna een op de drie van de dodelijke fietsslachtoffers op een elektrische fiets. 

Het is echter niet met zekerheid te zeggen of fietsen op een elektrische fiets risicovoller is dan op een fiets zonder trapondersteuning: sommige onderzoeken zeggen van wel, andere zien geen verhoogd risico voor elektrische fietsers. 


Hoe zit het met je verzekering?

Naast het risico van het opvoeren van een elektrische fiets zijn er ook nadelen voor je fiets en verzekering. “Zo’n fiets is niet gemaakt om harder te gaan dan 25 kilometer per uur”, zegt VVN. “Er is dan meer kans op slijtage omdat de fiets anders wordt gebruikt.”

De ANWB schrijft dat ook de garantie kan vervallen bij verschillende fabrikanten omdat je onderdelen gebruikt die niet van de fabrikant zijn. Ook zou het gevolgen kunnen hebben voor de fiets- en aansprakelijkheidsverzekering. 

Daarbij zijn de remmen van een elektrische fiets niet gemaakt om de fiets op een hogere snelheid tot stilstand te brengen. Dus is er meer slijtage en daardoor wellicht meer kans op een ongeluk. 


Bronnen: Veilig Verkeer Nederland, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, ANWB