Gaat je accu van je elektrische fiets langzaam achteruit? Zo kun je de levensduur verlengen
Elektrische fietsen worden steeds populairder. Het biedt voor veel mensen uitkomst omdat je gemakkelijker en sneller kunt fietsen door de elektrische trapondersteuning, maar helaas gaat ook de capaciteit van déze batterij langzaam achteruit. Kun je hier iets tegen doen? Radar zocht het uit.
De impact van warmte en kou
In een eerder artikel van Radar meldt Kees Bakker van de Fietsersbond dat je de accu het best vorstvrij kunt bewaren. Voor opladen is het advies: doe dit in een verwarmde ruimte, omdat accu's slecht tegen vrieskou kunnen. De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop is het eens met dit advies. “Een koude omgeving, bijvoorbeeld een garage, is sowieso niet goed voor een batterij”, aldus test expert Steve Mestdagh. De accu gaat hierdoor namelijk sneller achteruit, met name als de fiets dus in een koude omgeving staat en voor langere tijd niet wordt herladen.
Zijn advies is dan ook om de batterij in de winter uit je fiets te halen en in een verwarmde kamer leggen. “Idealiter zit de accu dan op een vermogen van ongeveer 60 procent, zodat de zelfontlading beperkt blijft.” Bij zelfontlading loopt de accu langzaam leeg, dit kan ervoor zorgen dat de cellen die in de accu zitten niet meer goed kunnen opladen. Dit zorgt er voor dat de batterij zijn vermogen kwijt raakt.
Ook de volle zon is niet goed voor je accu. Ook door hitte kan en fietsaccu diepontladen, wat betekent dat je de accu niet meer kunt opladen en deze dus onbruikbaar is. Een nieuwe accu kopen is dan de enige optie.
Overige tips voor het bewaren van je fietsaccu
“Het goed bewaren van je batterij is namelijk belangrijk voor een langere levensduur”, meldt de ANWB. De bond heeft daarom nog een aantal andere tips voor je op een rijtje gezet:
- Lees de gebruiksaanwijzing: daarin staat precies vermeld hoe de accu het beste bewaard kan worden.
- Blootstelling aan de zon: extreem lage temperaturen voor een langere periode zijn niet goed voor je accu, maar blootstelling aan de volle zon ook niet. Let hier dus op.
- Voorkom het al eerder genoemde diepontladen. Zorg dat je accu niet helemaal leeg is als je 'm voor langere tijd opbergt. Check in de garantievoorwaarden wat er wordt vermeld over diepontladen.
Laadcyclussen beperken
Een accu heeft een maximaal aantal laadcyclussen voordat het vervangen moet worden. Een cyclus vindt plaats als je je accu volledig ontlaadt of oplaadt. Het advies is dan ook om het aantal laadcyclussen zo klein mogelijk te houden en tegelijkertijd diepontlading te voorkomen, aldus de ANWB. Hier een aantal tips:
- Laad en ontlaad je accu minimaal één keer per maand.
- Verwijder de oplader als je accu vol is. Het kan ook zijn dat jouw acculader vanzelf laadt en ontlaadt. Laat hem dan in de lader, zodat ‘ie zijn werk kan doen (check de gebruiksaanwijzing).
En wat kun je doen tijdens het fietsen om de levensduur van je accu te verlengen?
Er zijn ook nog een aantal dingen die je kunt doen tijdens het fietsen:
- Check je bandenspanning: een lage bandenspanning zorgt voor een hoge rolweerstand. Houd de spanning op 3,5 tot 4 bar.
- Niet wegrijden met trapondersteuning of kies de minste ondersteuning: als je vanuit stilstand zo wegrijdt, kost het meer het energie.
- Let op je versnelling: langzaam trappen met een te hoge versnelling (bij een te lage snelheid) kost veel extra energie.
- Fiets de accu niet helemaal leeg.
- Droog de contactpunten voordat je de accu terugplaatst (als het heeft geregend)
- Schakel op tijd: 'Net als bij een auto kun je bij een stoplicht of aan het begin van een klim het beste naar een lichtere versnelling schakelen. Probeer wel zo min mogelijk te schakelen. Een constante snelheid is het beste voor je accu', meldt de ANWB.
Batterij reviseren
Je kunt uiteraard ook de batterijcellen laten vervangen. Deze nieuwe cellen zijn vaak lichter en ze hebben een hogere capaciteit. Vervolgens worden ze in het oude omhulsel geplaatst. Het reviseren van de accu is doorgaans goedkoper dan het plaatsen van een nieuwe batterij via de fabrikant van je fiets. De prijzen kunnen erg verschillen, dus het is raadzaam om meerdere offertes op te vragen.
De ANWB adviseert overigens om je batterij niet te laten reviseren: “Het is verleidelijk omdat het minder geld kost, maar uiteindelijk kan reviseren duurkoop worden. Een niet goed gereviseerde accu kan kapot gaan, zodat je alsnog een nieuwe moet kopen. Ook levert een niet goed uitgevoerde revisie een verhoogd brand-, en in extreme gevallen, ontploffingsgevaar op.”
Ook is het goed om te weten dat het niet altijd mogelijk is om je batterij te reviseren. Een fabrikant kan namelijk een beveiliging installeren, waardoor de accu compleet vervangen moet worden.