Energieleverancier DGB krijgt boete van 400.000 euro wegens misleiding bij telefonische verkoop

Energieleverancier DGB heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete gekregen van 400.000 euro. Het bedrijf heeft volgens de toezichthouder consumenten misleid bij het telefonisch verkopen van energiecontracten. Zo werd belangrijke informatie over de looptijd, opzegboetes, tarief en het totale jaarbedrag niet of pas laat in het gesprek vermeld.
DGB zette andere bedrijven in om consumenten op te bellen om energiecontracten te verkopen. Radar besteedde meerdere uitzendingen aan een van deze energiebemiddelaars. Die tussenpersonen vertelden tijdens de gesprekken niet dat ze namens DGB belden om een contract aan te bieden. Later zetten sommige energiebedrijven de samenwerking met DGB stop naar aanleiding van de eerder genoemde uitzending. 'Bedrijven vertelden bijvoorbeeld dat zij belden naar aanleiding van klachten over telefonische werving door een andere energiemaatschappij en boden aan om ervoor te zorgen dat mensen niet meer werden gebeld', zo stelt de ACM. De toezichthouder stelde vorig jaar vast dat DGB consumenten in 2019 en 2020 heeft misleid.
DGB gaat wel in hoger beroep: 'ACM vaker te snel geweest met beschuldigingen'
DGB heeft al aangekondigd dat het in hoger beroep gaat. 'DGB zal naar de rechter stappen en om een rectificatie vragen', staat in een verklaring op de website van de energieleverancier. 'Het verleden heeft immers aangetoond dat het vaker voorkomt dat de ACM te snel is met beschuldigingen en energieleveranciers onterecht boetes oplegt.'
Consumentenbond is verheugd: 'Telefonische verkoop van energiecontracten is grote ergenis voor consument'
De Consumentenbond is blij dat de ACM het bedrijf heeft aangepakt. 'Dit werd hoog tijd', zegt directeur van de organisatie Sandra Molenaar in een toelichting. 'De agressieve en misleidende telefonische verkoop van energiecontracten is een van de grootste ergernissen onder consumenten.'
Klanten de dupe van wanbeleid DGB. Hoe ver kan de energieleverancier gaan?
Sinds 2015 krijgt Radar klachten binnen over energieleverancier DGB Energie uit Hardenberg. Het afgelopen jaar nam dat aantal sterk toe. DGB (afkorting van De Groene Belangenbehartiger) zegde vaste contracten van klanten op of maakte vaste tarieven opeens variabel. Ook zijn klanten met een vijfjarig contract gebeld met het verhaal dat DGB failliet zou zijn en dat ze maar beter snel over konden stappen naar een andere leverancier. En er is meer: de jaarcijfers zijn knalrood, de 'groene' belangenbehartiger is helemaal niet zo groen als zij zich voordoet en wanbetalers krijgen een incassobureau achter zich aan. En dat incassobureau is van dezelfde eigenaar als DGB. Hoe ver kan een energieleverancier gaan voordat de politiek ingrijpt? Kijk hier de uitzending waarin Radar achter DGB aangaat.
Bron: ANP