Energiemaatschappijen stoppen samenwerking callcenter Callsure na onderzoek Radar

energiemaatschappijen.jpg

Een Turks callcenter dat voor verschillende Nederlandse energiemaatschappijen werkt, had lange tijd instructievideo's voor het personeel op een openbaar videoplatform staan. Hierdoor werden privacyregels geschonden en werd zichtbaar dat er trucs gebruikt worden om een maandbedrag zo laag en aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Dat om klanten op het verkeerde been te zetten. Callsure, het desbetreffende bedrijf, laat weten dat door vragen van Radar alle energiemaatschappijen hun samenwerking met dit callcenter hebben stopgezet. 

Gegevens gelekt

Veel persoonlijke gegevens, zoals NAW-gegevens, bankrekeningnummers, telefoonnummers, de huidige energieleverancier en soms zelfs het energieverbruik van potentiële klanten, waren in de video's te zien. De begeleidende stem van de instructeur in de video bewees dat het bedrijf, Callsure, zich duidelijk niet hield aan de regels. Onder meer Eneco, Mega Energie en Greenchoice huurden deze partij in voor de werving van nieuwe klanten.

Toename klachten

Door de dalende energieprijzen zag Radar afgelopen half jaar een toename in het aantal klachten over telefoontjes voor energiecontracten. Consumenten bleken benaderd door een partij, onder de naam Altijd de Juiste Keuze en Dat kan Beter en kregen onder meer contracten opgestuurd met een valse handtekening. Ook werd een maandbedrag beloofd dat vlak voor het ingaan van het contract ineens verdubbeld werd en er werd gerekend met een enkele meter, in plaats van een dubbele. Daardoor komt het voorschotbedrag lager uit. 

Radar vroeg Eneco eerder al naar samenwerking

Radar vroeg Eneco in juni al naar een samenwerking met Callsure. Toen verklaarde de energiemaatschappij niet met het Turkse callcenter samen te werken. Echter afgelopen week bleek het bedrijf daarna toch in zee te zijn gegaan met het Turkse callcenter, dat naar eigen zeggen vijftien vestigingen in Turkije heeft. 

Het callcenter laat in een reactie weten te betreuren dat de video's op een openbaar platform stonden en heeft ze direct offline gehaald toen Radar erop wees. Ze zeggen nooit op de manier in de video's gebeld te hebben. Lees hier de volledige reactie van Callsure