background branding

Facebook experimenteerde in het geheim met gebruikers

Onder bijna 700.000 Engelssprekende gebruikers heeft Facebook een week lang, in het geheim, een experiment uitgevoerd. Het bedrijf heeft getest of positieve en negatieve berichten de stemming van gebruikers beïnvloed. Dit meldt Emerce.

De test werd in 2012 uitgevoerd. Een deel zag voornamelijk positief nieuws en het andere deel meer negatief nieuws te zien op hun tijdlijn. Facebook-gebruikers die vooral positieve berichten zagen, plaatsten zelf ook meer positieve berichten. Het zien van negatieve berichten leidde daarentegen tot het plaatsen van negatieve Facebook-posts.Meer experimenten aangekondigd

Facebook heeft afgelopen week de verzamelde data gepubliceerd. De experimenten zijn volgens het bedrijf toegestaan binnen de voorwaarden waarmee gebruikers instemmen als zij voor het eerst gebruikmaken van de dienst.

Omdat de gebruikers niet wisten dat zij deelnamen aan het experiment heeft Facebook op de berichtgeving gereageerd. 'Ons doel was niet om mensen te kwetsen, en mijn co-auteurs en ik bieden excuses aan voor de wijze waarop het onderzoek is geschreven en de ophef die het veroorzaakte.'

Bron: Emerce