background branding

Feestdagen voor de deur, wees voorzichtig met online aankopen

194192253_l.jpg

De feestdagen zijn in zicht dus laten (web)winkels geen kans onbenut om jou te overtuigen spullen te kopen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk én het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) willen consumenten nu waarschuwen voor de risico’s bij online aankopen.

Sinterklaas is in het land, Black Friday blijkt een hele week te kunnen duren en de Kerstman vliegt in zijn slee ook al door menig webwinkel. In de jacht op een goede deal vergeten consumenten soms kritisch te zijn. En dat neemt risico's met zich mee. Bovengenoemde organisatie adviseren bijvoorbeeld om altijd eerst reviews te lezen voordat je bestelt. Dat het belangrijk is, blijkt wel uit onderzoek van ACM. Volgens de autoriteit had de helft van de consumenten afgelopen jaar een probleem met een online aankoop. In 2022 haalde de politie al 328 frauduleuze webshop offline.

Voorkom teleurstellingen

Het beste is natuurlijk om oplichting te voorkomen. Of een webshop betrouwbaar is kun je op verschillende manieren controleren. De politie geeft de volgende tips:

  • Is de prijs reëel? Is het niet te mooi om waar te zijn?
  • Kies een betaalmiddel dat zekerheid biedt: bijvoorbeeld een creditcard of een dienst waarbij je achteraf kunt betalen.
  • Maak niet zomaar geld over naar buitenlandse rekeningen.
  • Controleer de gegevens van de webwinkel (Wat zijn de contactgegevens? Kun je het bedrijf bezoeken? Klopt het KvK-nummer).
  • Vermeldt de webwinkel een keurmerk, kijk dan of het daadwerkelijk daarbij is aangesloten.

Bron: ANP/Politie