Fietsenstalling station: waarom verschillen de tarieven per stalling?

Fietsenstalling

Niet elke overdekte fietsenstalling bij het station heeft dezelfde regels bij het parkeren van je fiets en de eventuele kosten die hieraan verbonden zijn. Waarom zijn deze niet bij elke stalling hetzelfde? En wie bepaalt dit? Radar zoekt het voor je uit. 

De verschillen tussen stations

In Nederland heb je bij de meeste stations een overdekte fietsenstalling. De kosten van de stalling zijn niet bij elk station hetzelfde. Zo heb je bij station Utrecht Centraal en Leeuwarden de eerste 24 uur gratis en betaal je vervolgens 1,40 euro per dag. Bij station Roosendaal en Amersfoort Schothorst parkeer je de eerste 24 uur gratis en betaal je daarna 0,60 euro. Bij de stations Eindhoven, Den Haag en Gouda zijn helemaal geen uren gratis en betaal je altijd 1,40 euro per dag. Radar ging in gesprek met een woordvoerder van NS, Anne van der Wel over deze verschillen. 

Het 24 uur gratis parkeren van je fiets

Niet bij elke stalling kan je de eerste 24 uur gratis parkeren. Van der Wel vertelt dat dit te maken heeft met de afspraken met partners. ‘’NS gaat hier niet alleen over, maar werkt samen met het Rijk, gemeenten en ProRail. Wij hebben hierover afspraken in het bestuursakkoord Fietsparkeren bij Stations.’’ 

Je kunt niet in elke stalling 24 uur gratis parkeren door de afspraken die er tussen alle partijen worden gemaakt. Deze afspraken verschillen per station en dus ook per stalling.  

Van der Wel zegt dat zij al op bijna 90 procent van de stallingen de eerste 24 uur gratis parkeren aanbieden en dat zij streven naar nog meer stations waar dit in de toekomst mogelijk is. ‘’We willen hiermee stimuleren dat reizigers op de fiets naar het station komen. Ook door een deel gratis aan te bieden willen we er eveneens voor zorgen dat fietsen niet onnodig lang in een stalling staan en plekken langdurig bezet houden.’’

Waarom verschilt de prijs per fietsenstalling?

Dat je niet bij elke stalling de eerste 24 uur gratis kunt parkeren heeft te maken met de afspraken die er gemaakt zijn tussen NS en de partners. Hoezo zijn bij de fietsstallingen andere dagtarieven aan verbonden?

Er zijn volgens Van der Wel twee verschillende dagprijzen bij NS en deze prijzen zijn afhankelijk van het type stalling waarin je parkeert. ‘’Je betaalt 1,40 euro per dag bij een stalling met servicemedewerkers en 0,60 euro per dag wanneer je alleen gebruik kunt maken van een zelfservice. Wij vragen dus een hoger bedrag bij uitgebreidere service. Bij stallingen die geen eerste 24 uur gratis aanbieden, gaat meteen het dagtarief in.’’

Wie verzorgt het beheer van alle fietsenstallingen bij stations?

“Als eerste is het belangrijk om te weten dat de fietsenstallingen bij stations niet van NS zijn”, vertelt Van der Wel. ‘’Het eigendom van een stalling kan liggen bij gemeenten, het Rijk of ProRail of een combinatie van deze partijen.’’ Ze benoemt dat het beheer van veel zelfservice stallingen en stallingen met servicemedewerkers echter wel voor een groot deel door NS verzorgd wordt. 

Het beheer wordt soms ook door andere partijen geregeld, bijvoorbeeld wanneer de bewaking bij een stalling geregeld wordt door de desbetreffende gemeente. ‘’De handhaving in alle stallingen wordt altijd uitgevoerd door de gemeente. De onbewaakte stallingen zijn meestal niet van ons en zijn onderdeel van de gemeente of ProRail.’’