Fragment: Gescheurde borstimplantaten: alleen garantie bij verwijdering als je nieuwe neemt

Bij het verwijderen van borstimplantaten blijkt een van de implantaten gescheurd te zijn. De fabrikant wijst op een speciale garantie die (een deel van) de kosten zou dekken. Maar er blijkt een addertje onder het gras: de regeling geldt alleen als de patiënt kiest voor vervanging door hetzelfde merk.

En wie dat accepteert, doet meteen afstand van het recht om de fabrikant aansprakelijk te stellen. Mag dat zomaar? We spreken minister Fleur Agema, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan tot actie.

Reactie Johnson & Johnson

De gezondheid en veiligheid van de patiënten die voor onze borstimplantatenkiezen is voorons van het allergrootste belang. De veiligheid en klinische prestaties van MENTOR™ borstimplantaten worden ondersteund door reeds voltooide en lopende onderzoeken, met meer dan 200.000 vrouwen, waaronder drie prospectieve klinische studies van tien jaar.

We zetten ons in voor veiligheid, wetenschappelijke integriteit en langdurige follow-up van patiënten. We blijven klinisch onderzoek volgen en investeren in onderzoek, inclusief de veiligheid van onze implantaten op lange termijn. We moedigen patiënten aan om openlijk met hun arts/chirurg te praten, vragen te stellen en beslissingen te nemen op basis van wat voor hen goed voelt – onder begeleiding van een gekwalificeerde medische professional.