Gebeld door je bank: zo herken je of je met een fraudeur belt
Je wordt gebeld door iemand die beweert van jouw bank te zijn. De persoon klinkt vriendelijk en betrouwbaar, maar klopt dat wel? Hoe weet je of je met een medewerker van jouw bank spreekt of met een oplichter? Radar legt het je uit.
Zo wordt je voor de gek gehouden
Oplichters kunnen, als ze jou bellen, een techniek toepassen waardoor jij op je scherm een telefoonnummer ziet, terwijl ze je eigenlijk met een ander nummer bellen. Je denkt daardoor dat het nummer overeenkomt met het nummer van je bank, maar dat is dus niet zo.
Aan het telefoonnummer kun je dus niet altijd herkennen of je met een fraudeur te maken hebt. Hoe kom je daar dan wel achter?
Zo herken je de signalen
Er zijn signalen waar je op kunt letten wanneer je gebeld wordt door iemand die beweert van je bank te zijn. Dit zit hem meestal in de reden waarom je gebeld wordt. “Als de bank je belt, dan is dat hooguit om te waarschuwen. Bijvoorbeeld als iemand opeens heel veel geld overmaakt naar een verdachte rekening”, vertelt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk.
“Als je de smoes kent waarmee oplichters bellen, dan herken je het wanneer het mis is”, voegt de woordvoerder toe. Als je met de volgende redenen gebeld wordt, kun je beter alert zijn:
- Als de persoon aan de andere kant van de lijn vraagt om je geld over te boeken naar een ‘veilige rekening’. De reden hiervoor is dan bijvoorbeeld een digitale dreiging of een vermoeden van fraude zijn.
- Soms vraagt de oplichter naar inloggegevens, een pincode of om in te loggen in je bankomgeving. Je bank heeft jouw inloggegevens nooit nodig.
- Er wordt gevraagd om je pinpas op te sturen. Soms komt er iemand langs de deur die aangeeft van de bank te zijn en vraagt om je pinpas.
Maatregelen van banken
Banken zelf hebben ook zelf verschillende maatregelen getroffen om klanten tegen fraudeurs te beschermen. “Voorbeelden hiervan zijn het verlagen van de daglimiet van betaalrekeningen en het inbouwen van een tijdslot van 4 uur bij het verhogen van de daglimiet”, legt een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) uit.
Wat te doen als je twijfelt?
Twijfel je of je door je bank wordt gebeld, of door een fraudeur? Hang dan voor de zekerheid de telefoon op en bel het telefoonnummer van je bank. Als je inderdaad je bank aan de lijn had, zal de andere medewerker je ook zeker verder kunnen helpen met de situatie.
“En iedereen kan bij twijfel of met vragen altijd contact opnemen met de Fraudehelpdesk voor een persoonlijk advies”, voegt de woordvoerder van de Fraudehelpdesk hier nog aan toe.
“Daarnaast heeft bijvoorbeeld een van de grootbanken recent een functie in de bankapp geïntroduceerd waarbij de klant zelf kan controleren of zij door een medewerker van die bank worden gebeld”, voegt de woordvoerder van de NVB hier aan toe.
Wat als ik in een fraudeur ben getrapt?
Desondanks kan het alsnog gebeuren dat je in de oplichting bent getrapt. Volgens de woordvoerder van de Fraudehelpdesk kun je het beste meteen contact opnemen met je bank. “Heb je gegevens, geld, informatie, een pasje of iets anders afgestaan, bel dan onmiddellijk met de bank en vertel wat er is gebeurd”, benadrukt ze.
“Voor die gevallen waarbij je zelf geld hebt overgemaakt omdat een bankmedewerker daarom heeft gevraagd, hebben banken in 2020 besloten om de schade bij bankhelpdeskfraude onder voorwaarden uit coulance te vergoeden”, vertelt de woordvoerder van de NVB
“Wanneer een fraudeur zich toegang tot je rekening heeft verschaft door het bemachtigen of stelen van je inloggegevens en geld overmaakt, is een bank wettelijk verplicht die schade te vergoeden. Echter moet de klant niet grof nalatig hebben gehandeld”, legt de woordvoerder uit.