Geld terug na eenmalig testen dure parfum? Volgens de rechter mag het
Een man kocht online twee flesjes parfum bij een Amsterdamse drogisterij en maakte na de bezorging de flesjes open om te testen hoe ze roken. Volgens de winkel verviel hiermee het recht om de parfums te retourneren, maar de kantonrechter denkt hier anders over. De drogisterij moet het aankoopbedrag van 476 euro terugbetalen aan de consument.
Deze zaak gaat over het herroepingsrecht. Als je online iets koopt moet je dit binnen twee weken kunnen terugsturen, zonder een reden te geven aan de winkel. Maar hier zijn uitzonderingen op: zo hebben consumenten geen recht op ontbinding van het koopcontract bij producten die om gezondheids- of hygiëneredenen niet teruggestuurd mogen worden. Denk aan gebruikte ondergoed, tandenborstel of make-up.
Op parfum geen uitzondering
Volgens de drogisterij gold deze regel ook voor parfum. In de algemene voorwaarden van de winkel staat namelijk dat geopende parfum niet terug wordt genomen. De kantonrechter vindt dat parfum niet onder deze uitzondering valt.
De winkel laat weten dat ze de teruggestuurde parfum niet meer kunnen verkopen, maar dit doet er niet toe volgens de rechter. De consument had de verpakking mogen openen als vergelijkbare producten in de winkel ook zonder verpakking staan.
Testers
Ook is de consument niet aansprakelijk voor waardevermindering als het product is gebruikt. De winkel had ook testers mee kunnen sturen om dit te voorkomen. Dit is ook het advies bij dure parfums wat in een Europese richtlijn rondom consumentenrecht staat.
Als dit meegestuurd was, dan had de winkel wel gelijk gehad, aldus de rechter. Aangezien dit niet het geval is, krijgt de klant gelijk en moet de drogist het geld terug betalen. De winkel moet ook 345 euro betalen voor een deel van de kosten van de rechtszaak.
Bron: RTL Nieuws