Geld terug na retour: hoelang mag dat duren?
Je hebt net iets nieuws gekocht, maar stuurt het toch terug. Het product bevalt niet, het item is anders dan verwacht of het product is kapot. Wanneer moet het aankoopbedrag uiterlijk weer terug zijn gestort op jouw rekening door de verkoper?
Bedenktijd telefonische of fysieke aankoop
Je hebt een bedenktijd van veertien dagen als je een product online of telefonisch hebt gekocht. In deze periode mag je het product bekijken of mag je je herroepen op de aankoop. Je laat de verkoper dan weten toch af te zien van de aankoop, en stuurt het product terug.
Binnen de termijn van veertien dagen, nadat je hebt laten weten toch van de verkoop af te zien, moet de verkoper het aankoopbedrag terugstorten. De verkoper mag wel wachten tot hij het product weer heeft ontvangen. De verkoper mag voor de zending de verzendkosten inhouden, dit moet wel vooraf zijn vermeld. Anders moet de verkoper de bezorgkosten ook terugbetalen.
Veertien dagen
Ook al heb je het product online gekocht, niet altijd heb je deze bedenktijd. Het gaat hierbij om unieke producten. Je kunt hierbij denken aan een op maat gemaakt kledingstuk of product. Hierbij kun je je wel afvragen of het product naar redelijke verwachting is geleverd. Voldoet het aan de kwaliteit die je van het product had mogen verwachten? Dit staat ook beter bekend als de wettelijke garantie.
De koper van een product moet binnen veertien dagen kenbaar maken het product terug te willen sturen. Wél heb je dan nog veertien dagen om het product ook echt terug te sturen. Bij fysieke aankopen is er geen wettelijke bedenktermijn, je had het product immers kunnen zien. Of de verkoper het bedrag aan je teruggeeft, is afhankelijk van het beleid van de winkel. Het is aan de winkel zelf te bepalen of het geld terugbetaald zal worden in geld, een tegoedbon of je het product kunt ruilen.
Wat kun je doen als de verkoper het bedrag niet binnen de juiste termijn terugstuurt?
Je kunt contact opnemen met de verkoper. Ook kun je de webwinkel een betalingsherinnering sturen, een klacht indienen of juridisch hulp vragen. In sommige gevallen kun je zelfs een incassobureau inschakelen of vragen om een vergoeding.