Geld terug voor Philips-tv

philipstv_628.jpg

Het Europees Hof heeft op 9 september 2015 de boete die eerder aan Philips was opgelegd voor deelname aan het beeldbuiskartel in stand gehouden. Dit opent voor gedupeerden de weg naar schadevergoeding. Dat meldde ConsumentenClaim donderdag.

Uit onderzoek van ConsumentenClaim is gebleken dat iedereen die tussen 1996 en 2006 een televisie of computermonitor met een beeldbuis heeft gekocht door verboden prijsafspraken circa 10% teveel heeft betaald. ConsumentenClaim heeft contact met de Consumentenbond over juridische vervolgstappen.

Aansprakelijkheid Philips staat vast

Het Europees Hof heeft de aan Philips en LG opgelegde boetes volledig intact gelaten. Hiermee staat de aansprakelijkheid van Philips vast. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim: 'Philips moet nu wel over de brug komen, daar is geen ontkomen meer aan. Eerder heeft Philips al gedupeerden in de VS schadeloos gesteld. Nu is Nederland aan de beurt.'

De Consumentenbond riep Philips al eerder op om gedupeerden schadeloos te stellen. Er is contact tussen beide belangenorganisaties over juridische vervolgstappen.

Aansluiten bij claim kan nog steeds

In 2013 startte ConsumentenClaim de beeldbuisclaim. Binnen enkele weken meldden tienduizenden gedupeerden zich aan. Als je ook denkt teveel te hebben betaald voor je televisie, kun je je nog steeds aanmelden. Doordat Philips hoofdelijk aansprakelijk is voor de schade kunnen ook gedupeerden met een ander merk toestel zich bij de claim aansluiten.

Bron: ConsumentenClaim