Gevaccineerd, maar nog steeds geen QR-code: van het kastje naar de muur

Bellen naar de GGD, langsgaan bij je priklocatie, wéér de helpdesk aan de lijn… Het lukt sommige Nederlanders maar niet om een QR-code in de CoronaCheck-app te verkrijgen. Op een enquête van Radar reageerden bijna 2000 mensen die problemen hebben met het aanmaken van een bewijs. En dat terwijl de code steeds belangrijker wordt.

De QR-code was eerst alleen nodig om horecazaken, theaters, bioscopen en concertzalen binnen te komen. Sinds afgelopen zaterdag krijg je echter ook geen toegang meer tot het terras, de sportschool en musea zonder een groen vinkje in de app. Mensen bij wie het bijvoorbeeld ondanks twee vaccinaties niet lukt om een code te verkrijgen, zijn hierdoor dan ook flink gefrustreerd.

Zo maak je een bewijs in de CoronaCheck-app

Verschillende problemen

95 procent van de mensen die onze vragenlijst hebben ingevuld en geen code kunnen aanmaken, voldoen wel aan de voorwaarden. Zij zijn dus volledig gevaccineerd, hebben een negatief testresultaat, of hebben een herstelbewijs en een vaccinatie.

Hoewel je misschien zou denken dat er meer problemen voorkomen bij mensen die in het buitenland zijn gevaccineerd of die een vaccinatie en een herstelbewijs hebben, is dat niet zo. Maar liefst 79 procent van de groep met QR-moeilijkheden heeft namelijk twee vaccinaties. Je kunt de volledige onderzoeksresultaten hier lezen.

'79 procent van de groep met QR-problemen heeft twee vaccinaties.'
 

Fouten bij registratie

Hoe komt het nou eigenlijk dat er ondanks alles geen code kan worden gemaakt? In sommige gevallen zitten er fouten in de registratie van hun vaccinaties of besmetting. De eerste en de tweede vaccinatie staan dan bijvoorbeeld beide op dezelfde dag geregistreerd, waardoor ze als één prik worden gerekend.

Wat ook voorkomt is dat de gegevens helemaal niet bekend zijn bij de GGD. En er zijn nog veel meer voorbeelden waar het misgaat; een overduidelijk patroon in de problemen is niet te vinden.

Tips!

  • Pas je standaardbrowser aan op je smartphone. Als je bijvoorbeeld Firefox of Google Chrome op je telefoon downloadt en als standaard instelt, kun je soms wél je QR-code ophalen. Daarna kun je de browser uiteraard weer verwijderen.
  • Sluit de app na gebruik af. Start hem vervolgens opnieuw op. Als je de app niet afsluit, blijft hij staan en werkt hij de volgende keer niet.

Willekeurigheid van de problematiek

Een voorbeeld van de willekeurigheid van de problematiek is te zien bij Ingrid, die zich vanwege oplopende frustraties bij Radar meldde. Met haar partner heeft ze vier kinderen, en iedereen is gevaccineerd. Iedereen heeft dan ook een groen vinkje in de app, behalve één dochter. Waardoor dat komt? Meer dan twintig keer belt ze alle instanties af, maar niemand begrijpt waar het aan ligt. Een oplossing blijft maandenlang uit.

Van het kastje naar de muur

Die oplossing laat bij meer mensen lang op zich wachten. Een kwart van de mensen die zich bij Radar met een probleem meldt, kan nog altijd niet vooruit. Veel mensen worden, net zoals Ingrid, van het kastje naar de muur gestuurd. Ze bellen bijvoorbeeld met de GGD, die ze verwijst naar de helpdesk van de app, die ze weer naar de GGD verwijst.

Veel frauduleuze coronapassen nog steeds in omloop

Een loket voor complexe gevallen

Volgens Jan Paternotte, Tweede Kamerlid voor D66, moet er nu echt iets veranderen. Op dit moment verschilt het antwoord van een helpdesk of de GGD zelfs door wie je spreekt, wat komt doordat de mensen die de telefoon opnemen vooral zijn getraind voor de standaardgevallen. Een loket voor bijzondere gevallen, met medewerkers die dieper in de materie zitten en dus weten wat er kan bij afwijkende situaties, zou wat Paternotte betreft een stap in de goede richting zijn.

'Het antwoord van een helpdesk of de GGD verschilt door wie je spreekt'
 

'Probleem ligt vooral bij de GGD'

CDA-kamerlid Joba van den Berg pleit voor een betere opleiding van helpdeskmedewerkers. Ze stelt dat het probleem vooral bij de GGD ligt en verbaast zich erover dat het nu al zo lang duurt en er nog altijd zulke grote problemen spelen bij een groep mensen. Zelf ontvangt ze ook regelmatig berichten van burgers die de QR-code niet krijgen, waardoor de conclusies uit de enquête van Radar haar ook niet verbazen.

Reacties GGD en ministerie

Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport stelt dat het maar om een kleine groep gaat: 'Ons beeld is dat vrijwel iedereen die een coronatoegangsbewijs nodig heeft, de QR-code makkelijk en snel kan oproepen.'

Problemen bij die kleine groep zijn te verwachten zijn als bij een app die door 13 miljoen Nederlanders is gedownload. Het ministerie betreurt wel de QR-missers, en er wordt aan een oplossing voor die gevallen gewerkt. Overigens ligt het probleem volgens VWS wel vooral bij de registrerende partij - dus die de vaccins heeft gezet. Als niets werkt, is de geprinte code bedacht als achtervang.

De GGD verwijst op haar beurt juist naar het ministerie: 'In het proces naar het verkrijgen van een QR code leveren wij de benodigde data aan bij de Corona check app. Deze app is in beheer van het ministerie van VWS.' Verder betreurt de gezondheidsdienst ook de gevallen waar het nog misgaat, en dat ligt er vaak aan dat er geen pasklare oplossing is. Mensen met problemen, die voldoen aan de voorwaarden en een geldig BSN en DigiD hebben, kunnen bellen naar 0800-5090.

Je kunt de volledige reacties van de GGD, het ministerie en het RIVM hier lezen:

Geen smartphone, wel QR-code nodig: hoe laat je die dan zien?

Forumreacties

27
  • Door Radar

Bellen naar de GGD, langsgaan bij je priklocatie, wéér de helpdesk aan de lijn… Het lukt sommige Nederlanders maar niet om een QR-code in de CoronaCheck-app te verkrijgen. Op een enquête van Radar reageerden bijna 2000 mensen die problemen hebben met het aanmaken van een bewijs. Heb jij hier problemen mee (gehad)? Je kunt de uitzending van 8 november 2021 hier terugzien: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/gevaccineerd-maar-nog-steeds-geen-qr-code-van-het-kastje-naar-de-muur/

  • Door Annous73

Ben herstellend van covid en mijn conditie aan het opbouwen dus sportschool is belangrijk. Maar ik heb geen qr code. Ik ben gevaccineerd maar de GGD zegt van niet. Dit terwijl ik bewijs heb, getuigen. Ik was samen met mijn dochter. Zij heeft wel alles binnen. Heb een klacht ingediend maar daar krijg ik een algemeen antwoord op. Ook word ik niet teruggebeld terwijl dit wel toegezegd is.

  • Door portaaperta

Mogelijk is voor anderen ook de volgende oplossing handig. Je moet zorgen dat de telefoon OP DE GOEDE TIJD STAAT (b.v. automatische tijdinstelling aanvinken), anders krijg je geen groen vinkje. Succes bij de volgende uitstapjes!