Het draait om de recensie, niet om het product

Steeds minder producten worden nog in het plaatselijke winkelcentrum verkocht. Wetenschappers zien een nieuwe trend: het marketen en creëren van positieve productbeoordelingen, in plaats van de nadruk leggen op de eigenschappen van een product.

Fabrikanten weten dat ze hun product minder goed kunnen verkopen in winkels, en zoeken daarom nieuwe manieren om hun producten bekendheid te geven. Eén van deze mogelijkheden is ontstaan nog voordat de sociale media haar intreden maakten: productrecensies. Consumenten blijken bijzondere waarde te hechten aan ervaringen van anderen. Vaak van een familielid of vriend, maar in steeds grotere mate zoeken ze deze op het oneindige internet. Ervaringsdeskundigen zijn immers betrouwbaarder dan 'verkopers met eurotekens in de ogen’.

Het succes van Amazon: Een, twee of vijf sterren?De pionier van het online winkelen is Amazon. Dit van oorsprong Amerikaanse bedrijf is de populairste webwinkel wereldwijd. In tijden dat niemand nog kocht via internet wist het bedrijf toch al snel een goede naam op te bouwen. Reden? Elk product was voorzien van een recensiesysteem, pal onder de productnaam, in de vorm van een schaal van een tot vijf sterren. Amazon had als een van de weinige verkopers door dat één aanbeveling over een product miljoenen mensen kan bereiken.Goede beoordeling kopen?

Bing Liu, onderzoeker aan de Universiteit van Illinois, kwam in 2008 tot een opvallende conclusie. ‘Eén derde van alle recensies op internet zijn nep. Vaak zijn ze geschreven door eigen medewerkers van een winkel, de fabrikant, of mensen die er voor betaald krijgen, al dan niet schrijvend onder een pseudoniem.’

De online wereld werd vorig jaar wakker geschud door een artikel van The New York Times dat boekrecensies heel makkelijk te koop zijn. In een zéér korte tijd creëerde de website ‘GettingBookReviews.com’ bijna vijfduizend valse, positieve recensies voor zo’n 20 dollar per stuk.Ook in Nederland fraudegevoelig

Online recensies zijn dus een belangrijk instrument voor internetwinkels én fabrikanten. Een product dat vaak beoordeeld is, komt betrouwbaarder over dan een product dat op geen enkele recensie kan rekenen. Daar komt bij dat het ook prima als een marketingtechniek kan worden gebruikt; populaire producten verkopen nu eenmaal beter en doen het prachtig in de welbekende ‘top 10 lijstjes’. Maar het systeem is ook erg fraudegevoelig.

Niet alleen grote webwinkels in Amerika hebben hier mee te maken, maar sinds de online markt ook in Nederland is doorgebroken, zijn Nederlandse webwinkels niet veilig voor de mening van de medemens.Ontmasker neprecensenten