Betrouwbaarheid online recensies nog niet waterdicht

De grote webwinkels van Nederland zien vooralsnog niets in het plan om bij productrecensies de daadwerkelijke kopers te vermelden. Dat blijkt uit navraag van Radar bij onder meer bol.com, Wehkamp en Media Markt / Saturn.

Steeds meer buitenlandse webwinkels als Amazon en Best Buy laten sinds vorig jaar zien of degene die zijn mening geeft over bijvoorbeeld een boek, stofzuiger of koelkast, het product ook daadwerkelijk bij de betreffende webshop heeft aangeschaft.

Vorig jaar toonde Radar aan dat het kinderlijk eenvoudig is om positieve productrecensies op bol.com en extra likes op Facebook te kopen. De recensies waren vaak nietszeggend, maar passeerden toch ruimschoots de ‘kritische’ blik van Nederlands grootste webwinkel.Transparantie bieden

Een product dat kan rekenen op veel positieve recensies, verkoopt beduidend beter. Transparantie bieden door te vermelden dat de recensent het product ook daadwerkelijk heeft gekocht bij de webwinkel, kan deze onzekerheid wegnemen bij toekomstige kopers. De geïnteresseerde kan dan zelf een afweging maken tussen geverifieerde en niet-geverifieerde reviews.

De webwinkels laten in een reactie weten dat alleen geregistreerde gebruikers een recensie kunnen plaatsen. Bij Wehkamp en Media Markt / Saturn worden alleen de meningen van klanten getoond die het product daar hebben aangeschaft. Een speciaal team van medewerkers ziet bij alle shops toe op de betrouwbaarheid van recensies. Extra vermelden dat de recensie afkomstig is van ‘echte’ klanten staat vooralsnog niet in de planning bij de webshops.Lees hier hoe je neprecensies herkent.