Het kabinet over uitbreiding van achteraf betalen in fysieke winkels: “onwenselijk”

De ‘koop nu, betaal later-dienst’ wordt steeds populairder in Nederland. Eerst kon de consument alleen online via webshops kiezen voor betalen via Klarna. Nu kan dit ook in een aantal fysieke winkels. Hoe werkt dit precies? Waarom bieden winkels dit aan? En betaal je extra voor producten als je achteraf betaalt?
Uitbreiding achteraf betalen
Een aantal fysieke winkels in Nederland biedt de ‘achteraf betalen’ optie aan bij het betalen aan de kassa. Dit kan bij onder andere IKEA, Nike en H&M. ‘Buy Now Pay Later’ (BNPL)-diensten Klarna en Adyen willen dit uitbreiden naar meerdere winkels.
Het kabinet schreef vorige week een brief aan de Tweede Kamer waarin ze hun zorgen uitte over de BNPL-dienst. “Het gebruik van BNPL brengt risico’s met zich mee voor kwetsbare groepen, met name jongeren, doordat zij daardoor eerder en meer in de schulden kunnen komen.”
Het kabinet vertelt in de brief dat het hebben van schulden een grote impact heeft op mensen. “Het oplossen van problematische schulden is vaak een lang en zwaar traject. Daarom blijft het belangrijk om schulden bij de bron aan te pakken en zal het kabinet zich inspannen om overkreditering onder consumenten als gevolg van BNPL te voorkomen.”
Het kabinet vindt het verder uitbreiden van 'achteraf betalen’ naar fysieke winkels dan ook een onwenselijke ontwikkeling.
Voordeel winkels
In Nederland is het mogelijk om in verschillende fysieke winkels gebruik te maken van de BNPL-dienstverlening. Een woordvoerder van Klarna vertelt dat dit het retourneren eenvoudig maakt. "Daarnaast helpt de dienst klanten grotere aankopen renteloos te bekostigen.”
Klarna vertelt dat winkels hen betalen om van de ‘koop nu, betaal later-dienst’ gebruik te kunnen maken. De reden dat winkels dit doen, is omdat er simpelweg vraag naar is: mensen willen het gebruiken.
Hoe werkt achteraf betalen in fysieke winkels?
Een woordvoerder van Klarna legt uit hoe het werkt: “Klanten kiezen Klarna bij het afrekenen en ontvangen een betaallink via sms, e-mail of QR-code. De klant voltooit de aankoop vervolgens via Klarna's afrekenproces, net zoals ze dat online doen. Klarna garandeert elke aankoop om ervoor te zorgen dat de klant in aanmerking komt om te betalen.”
H&M - een van de winkels die betaling via Klarna aanbiedt - laat Radar het volgende weten over dienst. “We bieden verschillende betaalmethoden aan, waaronder Klarna. Door de samenwerking met Klarna hebben we een betaaloplossing voor H&M ontwikkeld die onze klanten een moderne winkelervaring biedt, ongeacht waar en hoe ze winkelen.”
Op verdere vragen over welke voordelen Klarna H&M biedt, wilde het bedrijf niet ingaan.
Leeftijdsverificatie
Zoals hierboven vermeld, brengt het gebruik van "koop nu, betaal later" een risico met zich mee. Vooral voor kwetsbare groepen, zoals jongeren. Zij kunnen hierdoor sneller en meer schulden krijgen.
Om te voorkomen dat jongeren onder de 18 jaar gebruik zullen maken van ‘koop nu, betaal later-dienst’, heeft de Kamer de gedragscode aangescherpt. Er is sindsdien afgesproken om standaard bij elke klant leeftijdsverificatie uit te voeren. In de brief die het kabinet schreef aan de Kamer stond het volgende: "Uit onderzoek blijkt dat aanbieders stappen hebben gezet, maar dat leeftijdsverificatie nog niet altijd consistent wordt uitgevoerd.”
Zo is de leeftijd van bestaande klanten nog niet in alle gevallen geverifieerd en verifiëren sommige aanbieders de leeftijd niet bij aankopen voor lage bedragen. Het kabinet schrijft in de brief dat zij dit niet acceptabel vinden. Daarom roepen zij aanbieders op om hun eigen gedragscode na te leven.
We vroegen aan H&M hoe zij omgaan met de aangescherpte gedragscode. Zij vertellen het volgende over de leeftijdsverificatie: “De Buy-Now-Pay-Later optie is sinds 2019 beschikbaar voor klanten ouder dan 18 jaar in alle H&M-winkels in Nederland. De vereisten voor klanten worden aangegeven door Klarna en maken deel uit van hun algemene voorwaarden. Klanten die gebruik willen maken van de 'betaal later' optie in onze winkels, moeten de Klarna app downloaden en de voorwaarden accepteren”, aldus een woordvoerder van H&M.
Op verdere vragen over hoe H&M ervoor zorgt dat alleen klanten ouder dan 18 jaar gebruik kunnen maken van Klarna, wilde het bedrijf niet ingaan.
Klarna-gebruik in Nederland
Klarna vertelt dat alle betalingen die met Klarna worden gedaan, rentevrij zijn. “Er zijn geen extra kosten zolang het op tijd terug wordt betaald.” In Nederland is er een terugbetalingspercentage van 99,4%. “Dit toont aan dat Nederlandse consumenten het product, de achteraf betaaldienst, verantwoord gebruiken.”
Volgens Klarna wordt vaak aangenomen dat de grootste leeftijdsgroep die Klarna gebruikt tussen de 18 tot 25 jaar is. Uit hun data blijkt echter dat dit niet het geval is. Bijna veertig procent van de mensen die met Klarna betalen, zijn tussen de 26 en 41 jaar. Bijna dertig procent is tussen de 42 en 57 jaar. Slechts twintig procent is tussen de 18 en 25 jaar.
Uit het betaalgedrag van jongeren (18 tot 25 jaar) blijkt dat deze groep zich net zo verantwoordelijk gedragen als klanten uit andere leeftijdsgroepen wanneer het gaat om het tijdig terugbetalen van leningen.