Hoe je met één telefoontje korting kunt krijgen op je abonnementen

Wie jarenlang in hetzelfde abonnement blijft hangen, profiteert niet van welkomstkortingen of promotie-acties. Tenzij je de telefoon oppakt: dan kun je jouw abonnementsprijs vaak wel wat verlagen.
‘Mijn truc is om even te bellen’
Veel Nederlanders hebben een zogenoemd ‘slapend contract’ of een ‘slapend abonnement’. Dit zijn contracten of abonnementen die je ooit hebt afgesloten en jarenlang doorlopen zonder dat je ernaar kijkt.
Dat je duurder uit bent als je in zo’n slapend contract blijft hangen, blijkt uit de vele berichten die Radar hierover krijgt. Zo mailen mensen ons bijvoorbeeld over kranten- en tijdschriftabonnementen:
- “Al ongeveer 35 jaar ben ik abonnee van de Leeuwarder Courant. Ik betaal daar per maand 59,50 euro voor. Een vriendin kreeg laatst op de markt een contract aangeboden van 32,50 euro per maand. Ik was verbijsterd en besloot mijn abonnement te beëindigen. Dat heb ik telefonisch gedaan en uitgebreid uitgelegd waarom ik geen abonnee meer wilde zijn. Toen kreeg ik een aanbieding van 37,50 euro per maand. Ik snap dat ze nieuwe abonnees willen, maar deze aantrekkelijke actie om mensen te werven, doet mij als trouwe abonnee pijn.”
- “Ik wil graag een tip delen voor mensen die een Libelle of Margriet abonnement hebben. Mijn truc is om even te bellen naar de klantenservice en te vragen naar acties. Zijn die er niet? Dan zeg je dat je opzegt, omdat losse nummers goedkoper zijn. 100 procent dat men dan toch met een aanbieding komt. Het lukt mij al jaren.”
Driekwart stapt niet over van internetprovider
Maar de duidelijkste voorbeelden zijn misschien wel energieleveranciers en telecomproviders. Als je overstapt van energieleverancier krijg je vaak korting op je jaarafrekening en telecomproviders proberen je te lokken met welkomstkortingen of gratis zenderpakketten. Allemaal dingen die je niet ontvangt als je in jouw slapende contract blijft hangen.
En hoewel overstappen van energiemaatschappij bij velen wel in hun systeem zit, is driekwart van de Nederlanders de afgelopen drie jaar niet overgestapt naar een andere internetprovider. Volgens vergelijkingswebsite Pricewise heeft dit drie redenen:
- We denken dat overstappen tijd en moeite kost.
- We zijn bang dat het internet tijdelijk uitvalt.
- We vrezen voor onverwachte kosten of een slechtere verbinding.
En daardoor betalen we meer: klanten met een ouder contract betalen gemiddeld 44 euro per maand terwijl nieuwe klanten met een vergelijkbaar abonnement gemiddeld 38 euro per maand betalen.
Wat kun je doen?
“Het is natuurlijk jammer dat trouwe klanten eerst iets moeten ondernemen voordat zij een korting kunnen krijgen", vertelt een woordvoerder van de Consumentenbond. Maar wetende dat het gebeurt, adviseren ze om eens per jaar te kijken of je nog goed zit waar je zit. Past je abonnement nog wel bij je? Of betaal je (in het geval van je telecomabonnement) bijvoorbeeld voor een onnodig hoge internetsnelheid?
Vervolgens kun je het gesprek aangaan: “Kondig dan aan dat je wilt overstappen naar een andere provider. Zo geef je de provider nog een laatste kans om je als klant te behouden met een mooi aanbod. Soms zijn er ook acties waar je nog niet van wist. Niet geschoten is altijd mis.” Dit geldt overigens niet alleen voor je internetabonnement, maar ook voor andere contracten.
Werkt dat niet? Dan kun je natuurlijk altijd nog gewoon overstappen. Houd daarbij wel rekening met je afgesproken contractperiode, om opzegboetes te voorkomen.