Vroegtijdig een mobiel abonnement opzeggen? Zo doe je dat
Een half jaar gebrekkig internet en slecht kunnen bellen, is voor Lebara niet genoeg om je abonnement op te zeggen zonder opzegboete. Tenminste, niet in het geval van Marieke. Zij zocht contact met Radar, omdat Lebara haar niet uit de brand hielp. De provider gaf aan dat er iets misgaat tussen haar iPhone 11 en het KPN-netwerk waar Lebara gebruik van maakt. Ze zou zelf een andere telefoon kunnen regelen om dit op te lossen. Toen ze toch van haar abonnement af wilde, moest ze een opzegboete betalen. Hoe kan dit?
Hoe werkt het opzeggen van een mobiel abonnement?
Bij de meeste providers kun je je abonnement opzeggen vanaf twee maanden voor het einde van je contract. Je kunt het vaak zelf regelen in de app waar je ook je resterende belminuten en hoeveelheid 4G kunt zien. Of je kunt contact opnemen met de klantenservice. De meeste providers hanteren een opzegtermijn van één maand.
Je betaalt een opzegboete als je eerder van je contract af wil
Wil je voor die tijd van je abonnement af? Dan moet je een afkoopsom betalen. Deze opzegboete is vaak even hoog als de rekening van alle resterende maanden van je abonnement. Als je contract bijvoorbeeld nog een jaar loopt, is de boete twaalf keer het maandbedrag van jouw abonnement. Dat kan dus behoorlijk oplopen.
Moet je zo’n afkoopsom ook betalen als er duidelijk problemen zijn?
Ondanks dat Marieke problemen had met internetten en bellen, moest zij toch een opzegboete betalen. Zijn zulke problemen een geldige reden om je contract te ontbinden? Of mag Lebara alsnog een afkoopsom vragen? Soms is het mogelijk om een abonnement tussentijds te beëindigen. Dat valt te lezen op de website van Achmea Rechtsbijstand. Dit kan als de aanbieder zijn verplichtingen niet nakomt. Bijvoorbeeld als de verbinding heel slecht of afwezig is. Je moet de aanbieder dan wel eerst de gelegenheid geven om het probleem op te lossen. Doet de aanbieder niets? Dan kun je mogelijk de overeenkomst ontbinden. Dit is iets anders dan opzeggen. Ontbinden kan alleen als er sprake is van het niet nakomen van verplichtingen en als er grote fouten of problemen spelen. Voor het opzeggen van je abonnement hoef je geen reden te geven.
Reacties Lebara, KPN en Apple
Benieuwd hoe de betrokken partijen hierover denken? Radar heeft Lebara, KPN en Apple om een reactie gevraagd. Apple heeft niet gereageerd, de andere partijen wel.
Reactie KPN
We vinden het heel vervelend dat deze Lebara klant problemen had met haar toestel en/of diensten. Lebara maakt als aanbieder inderdaad gebruik van het mobiele netwerk van KPN. KPN-klanten kunnen ons altijd contacteren als ze een probleem hebben met hun bereik en hun toestel, dan zoeken we daar een passende oplossing voor. Wij hebben zelf geen rechtstreekse relatie met klanten van Lebara en kunnen hen daarom ook niet van een oplossing voorzien. We hopen dat de problemen voor de dame uit deze video inmiddels verholpen zijn.
Reactie Lebara
Boven alles vinden we het heel vervelend dat deze klant onze service op deze manier heeft ervaren. Het probleem zoals in de video beschreven is bij ons bekend. Het betrof een (zeer) klein deel van de iPhone 11 toestellen waar een minimaal aantal meldingen over is ontvangen. De contracten van de Lebara-klanten met een iPhone 11 waar dit probleem zich voordeed zijn op hun verzoek kosteloos ontbonden. Wij ontvingen helaas geen gegevens van de klant uit deze video, waardoor we niet kunnen nagaan wat er in dit specifieke geval anders is gegaan.