Ongemerkt een abonnement afgesloten voor een spelletje, kosten lopen flink op

Je speelt een spelletje op je telefoon en ongemerkt start een abonnement van 5 euro per week. Het geld wordt afgeschreven via de factuur van je provider, waardoor de kosten maanden ongemerkt kunnen blijven. Een automatische bescherming voor deze ongewenste mobiele diensten is er niet, je moet dit zelf uitzetten, maar dan zijn de kosten vaak al flink opgelopen.

Veel klachten bij Radar

‘’Ik heb nooit een abonnement afgesloten en kende de dienst helemaal niet. Ik heb geen idee hoe dit abonnement is afgesloten en heb hier nooit een bevestiging van gehad’’, ‘’Ik heb een automatiseringsachtergrond, dus ik ben hier altijd scherp op. Nooit heb ik bewust een advertentie of pop-up gezien en daar ‘ja’ op gezegd’’ en ‘’Het is waarschijnlijk mijn kind geweest. Ik was mijn kwartaalaangifte aan het doen en toen zag ik ineens dat er al 9 maanden lang 5 euro per week in rekening wordt gebracht bij mijn telefoonkosten.’’ Zomaar een greep uit de klachten die Radar krijgt over zogenoemde ‘mobiele diensten’. 

Abonnement via stilzwijgend instemmen niet toegestaan

Volgens een gedragscode voor telefoonmaatschappijen mag er geen abonnement worden afgesloten door middel van stilzwijgend instemmen. Zo zou een koper de abonnementsdienst moeten bevestigen via een sms of een akkoord klikken bij een beginscherm. Toch komt uit de klachten van Radar naar voren dat de gedupeerden geen verzoek om bevestiging hebben ontvangen. Wel komt uit de klachten naar voren dat het deels om ouders gaat die hun telefoon soms aan hun kind geven om een spelletje te spelen. Een extra verificatie voor een wachtwoord of faceID is niet nodig voor de aankoop, dus kind kan de was doen. Met een paar keer klikken is de aankoop al voldaan. De kosten worden vaak opgenomen op de factuur van je abonnement en zo kan je voor lange tijd 5 euro per week betalen. 

Afmelden voor mobiele diensten

Om van de dienst af te komen kun je contact opnemen met je provider of je kunt gaan naar we website van Payinfo. Op deze website kun je je nummer invoeren en zo worden de huidige diensten stopgezet en kan je in de toekomst ook geen mobiele diensten meer afsluiten. De website is een gezamenlijk initiatief gevestigd in De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Deze stichting is opgezet, omdat de problemen rondom mobiele diensten er al zijn sinds de komst van het mobiele internet. Destijds waren er voornamelijk veel bedrijven die ook fraude pleegde, om dit te voorkomen kwamen KPN, T-Mobile en Vodafone met het initiatief om dit te voorkomen.  

Maar waarom wordt de mobiele gebruiker niet vanaf aankoop van de telefoon beschermd voor dit soort diensten? Waarom moet men dit actief uitzetten, in plaats van omgekeerd? Welk slaatje slaan de providers hieruit? Fons gaat verhaal halen bij de voorzitter van Payinfo Judith Thompson-Sepmeijer.

Ook vroegen wij de drie grote providers T-Mobile, KPN en Vodafone om een reactie. De reactie van Vodafone en KPN zijn hier te lezen. T-Mobile heeft geen reactie gegeven.

Forumreacties

19
  • Door Radar

In de uitzending van Radar van 15 mei 2023, gaat het over abonnementen die ongemerkt zijn afgesloten tijdens het spelen van een spelletje. Radar kreeg hier veel klachten over. Hebben jullie hier ook ervaring mee? Dan horen wij dit graag! Het item is hier te bekijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/ongemerkt-een-abonnement-afgesloten-voor-een-spelletje-kosten-lopen-flink-op/

  • Door lampje0001

dit kan je blokkeren bij payinfo.nl

  • Door robbie k.

Ik lees ouders die de telefoon aan hun kinderen geven / lenen. Is daar niet een stuk eigen verantwoording ? Dus als ze een nummer in het buitenland bellen of aankoop doen via playstore is dan de aanbieder verantwoordelijk ? Dit is de omgekeerde wereld ? Is nog netjes als operators desondanks uit coulance het bedrag dan terugstorten.