Hoe krijg je geld van je OV-chipkaart terug?

Je hebt een anonieme OV-chipkaart met saldo. Hoe krijg je het geld terug dat er nog op staat? Wat kan je doen als je kaart verlopen is of als je er geen gebruik meer van maakt? Radar zoekt het uit.

Frank heeft een anonieme OV-chipkaart die verlopen is. Hij koopt een nieuwe kaart, maar kan het saldo niet laten overzetten van de oude naar de nieuwe kaart. Hij krijgt een formulier mee dat hij moet invullen en met de kaart moet opsturen. Het formulier wil alles van hem weten, zoals z'n naam, achternaam, straat, huisnummer, postcode, plaats, geboortedatum, geslacht en telefoonnummer. 'Voor een anonieme OV-chipkaart moet ik wel heel veel privégegevens invullen. Kan ik niet alleen mijn naam en bankrekeningnummer invullen?' Dat blijkt niet te kunnen.

Hoe krijg je dan geld terug van een anonieme OV-chipkaart?

Saldo van je OV-chipkaart kan je in veel gevallen online terugvragen via de website OV-chipkaart.nl. Het is ook mogelijk om telefonisch een verzoek in te dienen mocht je geen internet hebben.Anonieme kaart die verlopen is?

Is het saldo minder dan twintig euro en is de kaart minder dan een jaar verlopen, dan hoef je alleen het kaartnummer, einddatum, IBAN-nummer en e-mailadres in te vullen. Staat er meer dan twintig euro op? Dan moet je ook je naam en achternaam opgeven. Je moet dan ook de kaart opsturen.Anonieme of persoonlijke kaart die nog niet verlopen is?

Kaart nog niet verlopen, maar wil je het saldo terughebben? Dan kan dat tot dertig euro via een servicebalie van de NS of een plaatselijke vervoerder, zoals het GVB. Bij meer dan dertig euro moet je een formulier invullen en ook moet je de kaart opsturen. Dit geldt voor zowel de anonieme als de persoonlijke kaart.Persoonlijke kaart die verlopen is?

Heb je een persoonlijke kaart die verlopen is? Dan gaat terugvraag via je persoonlijke account, waar je ook je reisinfo ziet. Geen account? Je kan ook dit formulier invullen om je geld terug te krijgen.

Maarten Bijl van Translink, het bedrijf dat de OV-chipkaart uitgeeft, zegt dat het bedrijf de formulieren wil versimpelen en het voor consumenten makkelijker wil maken om geld terug te krijgen. 'We gaan kijken welke gegevens we echt nodig hebben van mensen.' Daarnaast zegt Bijl toe nog eens naar de formulieren te kijken voor mensen die een OV-chipkaart moeten opsturen. Daar staat in sommige gevallen nu nog een postbusnummer op. 'We gaan kijken hoe we ook die processen zo kunnen inrichten dat consumenten niet hoeven te betalen om hun saldo terug te krijgen.'

Wat gebeurt er met je persoonsgegevens?

Translink bewaart je gegevens drie maanden vanaf het moment dat de aanvraag is gedaan. Mocht er iets fout zijn gegaan met de betaling of als er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan kan Translink daardoor nog terughalen waar dat is gebeurd. Na drie maanden worden alle gegevens verwijderd 'en dan zijn ze ook echt weg'.