Hoe werkt click & collect tijdens de lockdown?

09022021clickcollect.jpg

Met click & collect kun je online bestellingen plaatsen en op een later tijdstip ophalen bij de winkel. De overheid voert dit systeem in tijdens de lockdown, zodat het toch mogelijk is aankopen te doen bij niet-essentiële winkels. Winkeliers mogen vanaf 10 februari de optie click & collect aanbieden. 

Ook contactberoepen, bouwmarkten en groothandels mogen van dit concept gebruik maken. Dit betekent dat je nu bijvoorbeeld bij de kapper via click & collect nieuwe haarproducten kan bestellen. Aan het bestellen en afhalen van niet-essentiële producten zijn wel een aantal voorwaarden en regels aan verbonden, die we hieronder voor je op een rij hebben gezet. 

Click & collect: voorwaarden en regels

Het bestellen en afhalen vindt plaats onder strenge voorwaarden. Zo moet een bestelling vier uur voor het afhalen geplaatst worden. Je kunt dus niet voor de deur van een winkel iets bestellen en dit meteen meenemen. Ruilen kan ook niet meteen. Het is de bedoeling dat je de producten thuis past en ze daarna eventueel ruilt tegen de voorwaarden van de winkelier. Retourneren is onder de huidige voorwaarden niet mogelijk. Het is aan de winkels of zij er voor kiezen de retourneertermijn aan te passen of dat het bijvoorbeeld mogelijk wordt om producten te retourneren per post. 

Hygiënemaatregelen click & collect

De overheid heeft afspraken gemaakt met de detailhandel over (hygiëne)maatregelen. In eerste instantie is het de verantwoordelijkheid van de ondernemer dat deze maatregelen nageleefd worden. Wanneer er niet goed aan de maatregelen wordt gehouden kan de gemeente ervoor kiezen om publieke handhaving op te laten treden.

Lees ook:

'Supermarkten, stop stunts met niet-essentiële producten'