Huurauto in het buitenland: onder druk tekenen voor overbodige extra's

auto-huren-in-het-buitenland-extra-verzekering-780.jpg

Wie een auto huurt in het buitenland, loopt een grote kans om extra's aangeboden te krijgen. Volgens 46 procent van de ervaringsdeskundigen bleken die achteraf echter overbodig: zij sloten bijvoorbeeld een extra verzekering af, terwijl ze al volledig gedekt waren. Bijna de helft voelde druk om akkoord te gaan. Bij het ene bedrijf meer dan bij het andere, maar bij alle bedrijven werd de druk door een grote groep klanten gevoeld. Wie achteraf contact opneemt, krijgt in de meeste gevallen geen vergoeding. In een kwart van de gevallen werd wel (gedeeltelijk) gecompenseerd.

Ruim 9.300 panelleden hebben hun ervaringen gedeeld: zij huurden in de afgelopen 5 jaar een auto in het buitenland. De meesten deden dat in Europa (76%), nog eens 11 procent in de VS, anderen op de overige continent. De grote spelers op de automarkt zijn Sunny Cars (14% huurde de auto bij dit bedrijf), Hertz (11%), Europcar (10%) en Avis (7%).

Onder druk gezet bij ophalen huurauto

Meer dan de helft (56%) van de ervaringsdeskundigen kreeg een of meerdere extra's aangeboden bij het ophalen van de auto, zoals extra verzekeringen, afkoop van eigen risico, wegenwacht, vervangend vervoeg, terugbrengen met een lege tank of een upgrade naar een andere auto.

Bijna de helft (48%) voelde zich onder druk gezet om te tekenen. Bij 8 procent was dat overduidelijk: deze groep kreeg de auto zonder akkoord te gaan met de extra's simpelweg niet mee. Bedrijven waarbij meer dan de helft van de klanten die extra's kregen aangeboden druk ervoer om daarmee akkoord te gaan:Goldcar – 78% voelde zich onder druk gezet (337 ervaringen)Firefly – 68% voelde zich onder druk gezet (133 ervaringen)Dollar – 67% voelde zich onder druk gezet (48 ervaringen)InterRent – 65% voelde zich onder druk gezet (60 ervaringen)Record – 65% voelde zich onder druk gezet (54 ervaringen)easyCar – 61% voelde zich onder druk gezet (31 ervaringen)

Thrifty


– 60% voelde zich onder druk gezet (77 ervaringen)

Centauro


– 58% voelde zich onder druk gezet (91 ervaringen)Holidaycars – 53% voelde zich onder druk gezet (49 ervaringen)Europcar – 52% voelde zich onder druk gezet (574 ervaringen)

Thrifty

Centauro

De overige bedrijven scoorden beter, al is dat relatief gezien. Bij geen enkel bedrijf voelde minder dan 38 procent zich onder druk gezet. Dat betekent dat ook bij deze bedrijven (zoals Alamo, Avis, Budget, Enterprise, Hertz, Sixt en Sunny Cars) rond de 4 à 5 op de 10 klanten die extra's krijgen aangeboden, druk voelt om daarmee akkoord te gaan.

Niet of onbewust akkoord: toch je geld kwijt

Niet iedereen zwicht voor de druk. 58 procent ging niet akkoord. Een meerderheid (65%) omdat ze al zeker wisten dat ze volledig voorzien en gedekt waren, een derde omdat ze het niet nodig vonden. Bij bijna 1 op de 10 mensen die niet akkoord gingen (9%), werd overigens tóch extra geld afgeschreven. 42 procent ging wel akkoord. Van deze groep zegt overigens 12 procent per ongeluk akkoord te zijn gegaan: zij wisten bijvoorbeeld niet precies waarvoor zij tekenden.

In totaal hebben 2497 respondenten extra's afgesloten, gewenst of ongewenst. Hierbij gaat het vooral om het afkopen van het eigen risico (55%) en extra verzekeringen (47%). De kosten voor de extra's lopen enorm uiteen. Deze zijn uiteraard afhankelijk van wat er is afgesloten, maar ook van bijvoorbeeld het aantal dagen dat het contract werd afgesloten. Bij 90 procent blijven de kosten onder de 200 euro. 9 procent heeft tot wel 500 euro extra betaald, 1 procent nog meer dan dat.

Autoverhuurbedrijf geeft meestal geen compensatie voor overbodige extra's

De grote vraag: waren de extra's überhaupt nodig? Een derde van de respondenten die (bewust of onbewust) extra's hebben afgesloten, zegt dat deze niet overbodig waren. 20 procent heeft daar achteraf niet meer naar gekeken. De grootste groep (46%) zegt echter dat de extra's overbodig waren, waarvan een ruime helft dat zeker weet. Vooral het nut van extra verzekeringen wordt door deze respondenten in twijfel getrokken.

40 procent van de respondenten die achteraf oordeelden dat de extra's overbodig waren, heeft contact opgenomen met het verhuurbedrijf. Ongeveer de helft van deze mensen (48%) heeft pech gehad: zij kregen geen vergoeding. 17 procent kreeg de onnodige kosten echter volledig vergoed, nog eens 10 procent krijgt een gedeelte vergoed.Lees ook deze 11 tips voor autohuur op vakantieOver dit onderzoek

Het onderzoek werd tussen 2 en 5 augustus 2017 door 9.350 mensen ingevuld die in de laatste 5 jaar een auto in het buitenland hebben gehuurd. Deze mensen behoren tot het Radar Testpanel: een groep van meer dan 100.000 mensen, verspreid over Nederland, die online vragenlijsten invullen. De resultaten van deze onderzoeken worden gebruikt in de televisie- en radioprogramma's van Radar, voor artikelen op de website en in sommige gevallen ook het magazine RADAR+. Wil jij ook je ervaringen en meningen laten meetellen? Je kunt gratis meedoen: meld je aan via deze vragenlijst.