Huurauto’s en creditcard-misbruik

Je kent het wel: je hebt een leuke fly-drive vakantietrip geboekt en bij aankomst op de luchthaven moet je nog éven die auto ophalen. Het is laat, je bent moe, je wilt dat je vakantie snel begint, maar de rij is lang en er zijn veel, heel veel kleine lettertjes. Dus je geeft maar snel je creditcard af voor de borg en laat het verder over aan de baliemedewerker.

Autoverhuurbedrijven claimen vaak achteraf dat er schade op de auto is aangetroffen, en sturen een rekening. Dan ben je net terug van vakantie en volgt de kater. Na een oproep ontving Radar ruim 500 negatieve reacties over dergelijke praktijken. De ANWB hield een enquête onder haar leden en daar kwamen meer dan 750 vergelijkbare klachten binnen.

Onterechte reparatiekosten

De twee meest opvallende klachten gingen over de onduidelijkheid omtrent de verzekeringen en de onterecht in rekening gebrachte schadereparatiekosten. Casco, all-in... zelfs de baliemedewerker is niet altijd goed op de hoogte van wat wel of niet is meeverzekerd. We ontvingen ook veel klachten over opdringerige baliemedewerkers die extra verzekeringen wilden verkopen.

Vaak wordt een creditcard gebruikt als borgstelling. De verhuurder heeft vrij spel met het innen van bedragen. De service van een creditcard is de taak van ICS, International Card Services. Zij behandelen jaarlijks zo’n 800 zogenaamde betwiste transacties rondom autoverhuur. Zij hebben een afdeling van 20 man die zich hier mee bezig houden.

Extra alert

Het is erg belangrijk om bij autohuur in het buitenland extra alert te zijn op de procedure. Lees de overeenkomst zorgvuldig. Controleer de auto voor je een handtekening zet en maak zelf foto’s. De ANWB heeft deze week een meldpunt geopend en zal de verzamelde gegevens gebruiken voor een Europese lobby.Bekijk tips van de ANWBBekijk tips van creditcardmaatschappij ICS

Forumreacties

3
  • Door Radar

Aan het einde van je vakantie breng je je huurauto netjes terug. Bij thuiskomst zie je dat er via je creditcard geld is afgeschreven: volgens het autoverhuurbedrijf was er schade aan de huurauto. Dergelijk misbruik van creditcardgegevens komt nogal eens voor, getuige de bijna 500 reacties die wij ontvingen na een oproep in onze uitzending. Wat moet je doen om je geld terug te krijgen? Maandag 9 februari in Radar, om 20:30 uur op NPO 1

  • Door sjohie

Da's makkelijk, een betwiste transactie procedure beginnen bij de credit card maatschappij. Samen met de ophaal- en inleverpapieren die je krijgt bij elke fatsoenlijke autoverhuurder, en waar die schade dan dus niet op staat, is dat gauw geregeld.

  • Door GJvdZ

500 klachten op 17 miljoen Nederlanders is te overzien. Het lijkt mij interessanter om te zien waar deze mensen de auto hadden gehuurd. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de eigenaar van een hotel in een vakantieplaats adviseerde om een auto te huren bij de buren die toevallig de neef van de buurman van de eigenaar was (en vergelijkbare constructies). En dat hele volksstammen daar vrolijk een auto gingen huren i.p.v. even verder te kijken.