Huurders kunnen geen gebruik maken van bespaartegoed Essent: ‘Ik voel me misleid’

Essent

Wie een energiecontract heeft bij Essent kan gebruikmaken van hun thuisvoordeel en hun bespaartegoed. Hiermee spaar je jaarlijks tientallen tot honderden euro’s die je uiteindelijk mag inzetten voor bijvoorbeeld een warmtepomp of zonnepanelen. Maar dat is lastig wanneer je een huurhuis hebt. Heb je in dat geval nog wel iets aan jouw opgebouwde bespaartegoed?

Hoe werkt het thuisvoordeel en het bespaartegoed? 

Het thuisvoordeel van Essent is een reeks aan voordelen en besparingen die Essent hun klanten aanbiedt. Zo kunnen klanten in de thuisvoordeelshop duurzame producten met korting kopen en krijgen ze regelmatig cadeautjes, zoals dagjes uit. Ook het bespaartegoed valt onder dit thuisvoordeel. 

Dit tegoed bouw je als Essent-klant automatisch op. Hoe langer je klant bent, hoe meer je jaarlijks bespaart. Klanten die tussen de 0 en 3 jaar klant zijn, sparen 50 euro per jaar. Klanten die tussen de 3 en 10 jaar klant zijn, sparen 75 euro per jaar en klanten die meer dan 10 jaar klant zijn, sparen 100 euro per jaar. Je kunt dit tegoed inzetten voor isolatie, zonnepanelen, een warmtepomp of een laadpaal. 

Bespaartegoed voor huurders 

Essent-klanten Mirjam en Dirk schreven Radar omdat zij hun opgebouwde bespaartegoed niet konden inzetten voor hun woning. “Na een paar jaar sparen hebben wij 150 euro opgebouwd. Dat wilden we dan ook graag inzetten. We dachten zelf aan ledlampen of tochtstrips”, vertelt Dirk. Maar dat was niet mogelijk. “Er werd mij verteld dat dat niet kan, omdat ik het tegoed alleen in kan zetten in een koopwoning. Wij wonen in een huurwoning.” 

Essent bevestigt dat huurders hun bespaartegoed niet kunnen inzetten. “Bespaartegoed is ontwikkeld om klanten te helpen bij hun volgende stap in de energietransitie, door hun woning te verduurzamen. Dit is met name interessant voor klanten met een koophuis”, laat een woordvoerder van Essent weten. 

“In de toekomst kan het tegoed alsnog interessant zijn voor huurders. Als de klant verhuist van een huur- naar een koopwoning, dan kan alsnog het opgebouwde tegoed worden ingezet”, voegt de woordvoerder hier aan toe. 

Informatie 

Wat Dirk en Mirjam misschien nog wel vervelender vonden, is dat zij hier nooit over geïnformeerd zijn in de bijna 5 jaar dat zij klant zijn bij Essent. Dirk en Mirjam hebben geen mails of brieven ontvangen waarin deze informatie vermeld staat. 

Op de webpagina over het bespaartegoed staat deze informatie ook niet vermeld. “Ons wordt wel verteld dat we bespaartegoed sparen, maar niet dat we dat in ons geval niet in kunnen zetten”, zegt Dirk. “Ik voel me misleid.” 

Als Radar bij Essent vraagt naar de communicatie over het bespaartegoed bij huurders antwoordt de woordvoerder: “In direct klantcontact, bijvoorbeeld via e-mail, personaliseren wij onze communicatie zoveel mogelijk. De communicatie op onze website is op dit moment redelijk generiek. Omdat we klantgericht communiceren erg belangrijk vinden, willen we dit nog beter laten aansluiten op bijvoorbeeld de situatie van huurders.”