'Inspectie: geen testritten met de Fyra'
De komende dagen worden in ieder geval geen testritten uitgevoerd met de Fyra. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft dat besloten in overleg met de NS en de fabrikant van de hogesnelheidstrein, AnsaldoBreda. Ook het bedrijf dat de treinen keurt was betrokken bij het besluit.
De Maatschappij Voor Beter OV had de ILT een brief gestuurd met het verzoek om een rijverbod voor de Fyra, omdat die 'ook bij testritten levensgevaarlijk kan zijn'. Er stonden geen testritten gepland en de ILT besloot dat die dan ook niet zouden gebeuren, liet de inspectie dinsdag weten.
Na donderdag bekijkt de ILT opnieuw of er nog testritten gedaan mogen worden met de Fyra.
Maandag maakte de NS bekend te willen stoppen met de hogesnelheidstrein vanwege de vele technische mankementen aan de toestellen. België besloot dat vrijdag al.
De NS zei dinsdag geen plannen meer te hebben voor testritten met de Fyra. Of AnsaldoBreda die wel heeft, is onbekend.Reizigersorganisaties eisen nieuwe exploitantReizigersorganisaties ROVER en Maatschappij voor Beter OV eisen dat zo spoedig mogelijk een nieuwe exploitant wordt gevonden voor de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel.
Zij vinden dat staatssecretaris Wilma Mansveld de concessie voor de HSL Zuid moet ontbinden en een nieuwe vervoerder moet zoeken.
In een brief aan de Tweede Kamer zinspeelt Mansveld reeds op die mogelijkheid. Zij schrijft dat zij 'ten aanzien van de concessie alle rechten voorbehoudt'. Intrekking van de concessie behoort volgens Mansveld tot de mogelijkheden. 'Het is voor het kabinet het belangrijkst op de kortst mogelijke termijn een volwaardig alternatief voor de reizigers te hebben', schrijft zij aan de Tweede Kamer.
De Maatschappij voor Beter OV zegt in een brandbrief aan Mansveld geen vertrouwen meer te hebben in de NS als exploitant van de HSL Zuid. ROVER verlangt een snelle herinvoering van de uursdienst tussen Amsterdam-Brussel.
De vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) zegt dat niet alleen de NS er binnen de combinatie HSA/NS HiSpeed 'een potje' van heeft gemaakt, maar dat ook de overheid veel te verwijten valt.
Volgens ROVER is het niet eenvoudig een andere exploitant te vinden. 'Voor de Beneluxtrein zijn te weinig locomotieven. Thalys heeft te weinig geschikt materieel', aldus woordvoerder Chris Vonk.
Bron: ANP