Instagram Live Rooms: Wat is het en hoe kun je het effectief gebruiken?

05032021 instagramm.jpg

Instagram zit niet stil. De social media-app blijft zich ontwikkelen en heeft onlangs Instagram Live Rooms gelanceerd. Maar wat is het precies en hoe kun jij hier effectief gebruik van maken? Social media expert en auteur Joyce Nafzger legt alles haarfijn uit!

Wat is Instagram Live Rooms?

Op verschillende social media-apps kun je live gaan, oftewel via een livestream je 'publiek' toespreken. Maar Instagram heeft hier onlangs een schepje bovenop gedaan. Instagram Live Rooms biedt namelijk de mogelijkheid om met vier mensen tegelijkertijd live te gaan.

De functie biedt ruimte voor dialoog en creatieve toepassingen van bijvoorbeeld zzp’ers. De 'meaningful conversation'-trend, zoals Nafzger het noemt, wordt hiermee voortgezet. Het gaat dus om échte engagement en waardevolle content. Maar je kunt ook gewoon lekker bijkletsen met vrienden of misschien zelfs online daten! Er is overigens ook een mogelijk om een financiële bijdrage te leveren, wat erg handig kan zijn voor bijvoorbeeld de kleine ondernemer of een inzamelingsactie.

Hoe werkt het?

Een Live Room starten kan al in vier simpele stappen, legt Nafzger uit: 'Het werkt praktisch hetzelfde als ''normaal' livestreamen op Instagram, behalve dat je nu (één voor één) meerdere mensen uitnodigt.'

Zie hier de stappen:

  • Open de Instagram-camera.
  • Swipe in de balk onderin helemaal naar links tot je 'Live' tegenkomt.
  • Voeg een titel toe (tekstsymbool, midden in je scherm) zodat je volgers weten waar je livestream over gaat.
  • Klik op het Rooms-icoon om één voor één gasten toe te voegen. Hier zie je requests van mensen die graag met jou live willen gaan. Maar je kunt ook zelf mensen zoeken en uitnodigen. Met een maximum van drie gasten.

Veilig?

Instagram heeft wat veiligheidsmaatregelen getroffen. Zo kunnen mensen die geblokkeerd zijn of de regels hebben overtreden, niet deelnemen aan een Live Room. Bovendien kan de host reacties rapporteren of blokkeren.

Verschil tussen Clubhouse en Instagram Live Rooms

Het is opvallend dat Instagram juist nu deze functie lanceert. Radar schreef eerlijk namelijk al over Clubhouse. Deze social media-app die zich puur focust op het voeren van constructieve gesprekken via live audio, is populairder dan ooit. Van lokale professionals en ondernemers tot Tesla-oprichter Elon Musk en beroemdheden als Oprah Winfrey, iedereen zit op Clubhouse. Instagram kon blijkbaar niet achterblijven en trok een sprintje nu Clubhouse een marathon loopt.

Maar wat is het verschil dan tussen Clubhouse en Instagram Live Rooms? Ze bieden allebei de mogelijkheid om groepsgesprekken te voeren, waarbij een host bepaalt wat het onderwerp is en wie er toegang krijgt. Het verschil is echter dat Instagram Live Rooms video-livestreams zijn, terwijl Clubhouse audio-only is.

Daarnaast is Instagram Live Rooms actiever. Zo kun je je telefoonscherm niet zomaar uitzetten. Ook moet je naar het beeld kijken om alles mee te krijgen. Bij Clubhouse draait het echter meer om meeluisteren. Ook kunnen bij Clubhouse veel meer mensen deelnemen en kan de host meer dan tien mensen de kans geven om het gesprek aan te gaan. Maar het grootste verschil is waarschijnlijk de exclusiviteit van Clubhouse en het feit dat je een livestream niet kunt naluisteren op deze app. Voor meer informatie hierover en de verdere mogelijkheden van Clubhouse kun je dit artikel lezen.