Intimidatie huurders neemt toe: ‘Ik ben letterlijk weggepest’
Scheldend voor de deur, sloten vervangen of dreigen met het afsluiten van gas, water en licht. Huurteams trekken bij Radar aan de bel: intimidatie tegenover huurders neemt de afgelopen maanden ernstige vormen aan. En gemeenten handhaven amper, blijkt uit onderzoek van Radar.
Intimidatie neemt toe
Stichting !WOON, huurteam Steenvlinder en de Bond Precaire Woonvormen zien intimidatie tegenover huurders de afgelopen maanden toenemen. In juli is de Wet Betaalbare Huur in werking getreden, die te hoge huren aan banden moet leggen.
Deze strengere wetgeving voor verhuurders, en de hoge verkoopprijzen op de woningmarkt, maakt dat sommige verhuurders van hun huurders af willen.
Huisuitzetting
Gert Jan Bakker van Stichting !WOON, het huurteam van Amsterdam, ziet dit voornamelijk gebeuren bij woningdelers. “In de praktijk zien we dat verhuurders nu weigeren mee te werken aan een wisseling van bewoners. Voorheen zei de verhuurder: ‘Prima, ik zet een nieuwe naam op het huurcontract’. Nu wil hij van de huurders af, en weigert hij om een nieuwe bewoner in het huis te plaatsen.”
Dat noemt Bakker een uitsterfconstructie. “Als de huisbaas weigert om een nieuwe huurder toe te laten, dan stijgt de huur enorm voor de huurders die er blijven wonen. Dat kunnen ze vaak niet meer betalen.”
‘Ik ben letterlijk weggepest’
Radar vroeg naar de ervaringen van 3400 huurders in het Radar Panel. Van hen zegt 1 op de 5 dat de verhuurder hem of haar uit huis wil hebben. Meer dan de helft, 57 procent, voelt zich hierbij geïntimideerd door de huisbaas.
“Toen ik niet akkoord ging met de ontbinding van mijn huurcontract, begonnen de pesterijen”, vertelt een huurder aan Radar. “Er verdwenen dingen uit mijn voortuin, en als ik thuis kwam dan zag ik dat er mensen bij mij binnen waren geweest. Ze hebben mij letterlijk weggepest. Ook de borg heb ik niet terug gehad.”
‘Dan ligt je in de gracht’
Marcel Trip van de Woonbond herkent deze verhalen. “Uit onze eigen meldpunten komen ook dit soort problemen naar voren. Dat verhuurders bijvoorbeeld dreigende taal gebruiken als je naar de huurcommissie gaat: ‘dan lig je in de gracht.’ Zelfs pesterijen als het dichtlijmen van een slot. Dat moet hard aangepakt worden.”
Meldpunt gemeenten
Die harde aanpak ligt sinds januari dit jaar bij gemeenten. Zij hebben verplicht een meldpunt waar huurders terecht kunnen met klachten over hun verhuurder.
Dit valt onder de Wet Goed Verhuurderschap, daarin zijn gedragsregels voor verhuurders op papier gezet. Als verhuurders deze gedragsregels overtreden, dan kan de gemeente handhaven. Maar dat gebeurt amper, blijkt uit onderzoek van Radar.
Huurders weten het meldpunt ook niet te vinden: van alle via het Radar Panel ondervraagde huurders waarvan de verhuurder ze uit de woning wil hebben, kent 74 procent het meldpunt niet. Terwijl het meldpunt juist voor deze groep bedoeld is.
Radar vroeg ook alle Nederlandse gemeenten naar het meldpunt. 195 reageerden op onze vragen.