Onderzoek Radar: Huurders steeds vaker geïntimideerd, handhaving schiet tekort

Huurderdiscriminatie

Slechts 14 van de 195 gemeenten die Radar onderzocht hebben op basis van de Wet Goed Verhuurderschap waarschuwingen gegeven aan verhuurders. En een schamele 4 gemeenten hebben lasten onder dwangsom of boetes opgelegd. Dat terwijl intimidatie tegenover huurders toeneemt.

Verplicht meldpunt

De Wet Goed Verhuurderschap zou huurders beter moeten beschermen tegen intimiderende huisbazen, maar lijkt vooralsnog vooral een papieren tijger. Zo hebben gemeenten sinds januari verplicht een meldpunt waar huurders terecht kunnen met klachten. 

Ze kunnen handhaven op slecht gedrag van de verhuurder, maar dit gebeurt dus bijna nooit.

‘Tijd nodig’

“Handhaving heeft tijd nodig”, vertelt Martijn Balster van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. “De meeste gemeenten beginnen met het aanspreken of aanschrijven van de verhuurder.”

Hij vervolgt: “Als een slechte verhuurder zijn gedrag niet aanpast, dan is het zaak om op te schalen naar sancties. Na verloop van tijd zullen die sancties ook gaan komen.”

Meldpunt niet goed vindbaar

Ook weten huurders het meldpunt niet te vinden, blijkt uit onderzoek via het Radar Panel. 74 procent van de huurders die te maken hebben met een verhuurder die ze uit de woning wil hebben, is niet bekend met het meldpunt van de gemeente. Van hen voelt meer dan de helft, 57 procent, zich door de verhuurder geïntimideerd.

Lees de ervaringen in de uitslag van het Radar Panel-onderzoek: "Hij stuurde familie op me af, dreigde met geweld, dreigde met brandstichting en dreigde mij en mijn vrouw wat aan te doen.”

Wat ook niet helpt is dat een derde van de gemeenten het meldpunt direct vernoemd heeft naar de Wet Goed Verhuurderschap. Dit blijkt onduidelijk voor de melders, het zou beter zijn volgens de Woonbond om dit om te dopen in bijvoorbeeld Slecht Verhuurderschap. Bovendien kunnen melders niet altijd anoniem melding doen, terwijl dat juist bij intimidatie van belang is.

‘Gemeenten moeten reclame maken’

“Ik denk dat het een uitdaging is om dat zo toegankelijk mogelijk te maken en zo herkenbaar mogelijk te maken”, zegt Balster van de VNG. “Daar moeten gemeenten ook echt reclame op maken want het is ontzettend belangrijk dat huurders die te maken hebben misstanden dat meldpunt ook echt weten te vinden.”

Kijk Radar voor meer over dit onderwerp, op maandag 2 december 2024 om 20.25 uur op NPO2.

Meer over