Investeren in schepen
Op de radio en in de kranten wordt reclame gemaakt voor het investeren in schepen. Rijke beleggers krijgen meer dan hun inleg terug van de Belastingdienst. Zo kunnen zij vrijwel risicoloos beleggen. Er wordt hier gebruik gemaakt van de "tijdelijke regeling willekeurig afschrijven". Deze maatregel is echter bedoeld voor ondernemers. Door een slimme constructie worden echter de beleggers (tijdelijk) gezien als ondernemers. Zij kunnen daardoor een behoorlijk bedrag aftrekken van de inkomstenbelasting en krijgen dus geld terug. Zo wordt het risico van beleggen erg klein.
De maatregel is ingevoerd om de Nederlandse economie te stimuleren. Maar draagt het investeren in de scheepvaart daaraan bij? Veel van deze schepen worden namelijk in het Verre Oosten gebouwd. Er is momenteel zelfs een overcapaciteit aan schepen. Is het wel verstandig om deze industrie te stimuleren?
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
5U heeft ze misschien al gehoord: radiospotjes die ons winst beloven als we beleggen in schepen. Een gegarandeerd rendement door belastingvoordelen. De fiscus betaalt ons zelfs méér dan de inleg terug. Maar hoe kan dit? Is dit een verkapte subsidie voor scheepsbouw? Een opmerkelijke regeling in een tijd dat schepen voor anker liggen en er door de kredietcrisis zoveel minder te vervoeren valt. Naar de uitzending
Nu moeten we dus gaan investeren in schepen en niet meer in waardeloos hout. Hoe verzinnen ze het. Men kan er vanuit gaan dat als daar werkelijk winst valt te halen dat ze dat dan echt niet overlaten aan particulieren die daar dan de gelegenheid voor krijgen zich in te kopen met aandelen of wat voor een constructie dan ook. Hou het er maar op dat het geslepen jongens zijn die zo iets aanbieden. Een ieder moeten de bossen met een gegarandeerd rendement nog voor de ogen staan.
Investeren in schepen is zo oud als Methusalem. Meer dan 120 jaar geleden investeerden familie, middenstand en plaatsgenoten al in nieuw te bouwen schepen. Om de scheepsbouw voor Nederland te behouden heeft de nederlandse regering op een gegeven moment een aantal fiscale voordelen geschapen om de scheepsbouw te behouden. Andere landen waren nederland al voorgegaan. Investeren in schepen is net als bij andere investeringen niet zonder risico. Het draait allemaal om een vooraf vastestelde verkoopprijs van een dan nog te bouwen schip. Er wordt uitgegaan van de situatie op dat moment. Is na vijf jaar (gemiddelde looptijd) de scheepvaart in een dal dan kan de verwachte verkoopprijs niet gehaald worden en kan je een verlies lijden. Dit verlies kan meer zijn dan het belastingvoordeel. Maar het kan ook goed uitpakken. Maw beleggen in schepen is even (on)veilig als normaal beleggen, Shorty