background branding

Kakkerlakken en geluidsoverlast bij jouw vakantieadres: wat te doen?

Je verheugt je op je vakantie en ziet veelbelovende foto’s van de locatie. Maar bij aankomst blijkt die een ramp te zijn. De kakkerlakken en bedwantsen krioelen tussen de lakens, of het adres bestaat misschien wel helemaal niet. Wat moet je dan doen om je vakantie niet te laten eindigen in een hel?
 

Mocht de accommodatie tegenvallen, is het volgens Franks Oostdam voorzitter van reisbrancheorganisatie ANVR belangrijk om je klacht zo snel mogelijk te melden bij je reisorganisatie. ‘Neem direct contact op met de reisorganisatie, want die moet je in de gelegenheid stellen om je klacht aan te horen en eventueel te verhelpen’.

Zorg voor beeldmateriaal

Zorg daarnaast ook voor bewijsmateriaal: ‘Neem foto’s en filmpjes en laat zien wat de klacht is. Als de reisorganisatie de klacht terecht vindt, gaan ze daarmee aan de slag.’ Mocht je je reis niet hebben geboekt bij een reisorganisatie, maar direct? Meld ook dan eerst je klacht bij de geboekte accommodatie, en zorg voor bewijsmateriaal.

‘Werden begroet door kakkerlakken’

Oostdam zegt dat gebrekkige hygiëne klacht nummer één is als het gaat om tegenvallende vakantieadressen. Onze vragenlijst over tegenvallende vakantieadressen werd door ruim 2000 mensen ingevuld die in afgelopen 5 jaar een accommodatie hebben geboekt die niet aan hun verwachtingen voldeed. Lees hier de volledige uitslag van de enquete. Voor 51 procent van de mensen met een tegenvallende accommodatie was de hygiëne niet op orde. 

Zo melden sommige mensen die de enquête hebben ingevuld: ‘Totaal uitgeleefd, rook naar schimmel, was vochtig, bah!’ of ‘Toen we de deur openden werden we begroet door een aantal kakkerlakken’.

Geboekte adres bestaat niet

Het komt ook wel eens voor dat mensen aankomen op de bestemming en er helemaal geen adres is. Bij ruim 200 mensen uit ons testpanelonderzoek bleek de vakantieaccommodatie niet te bestaan. Zo zegt Oostdam: ‘Als je direct boekt, komt het ook wel eens dat je voor een dichte deur staat. Of dat die deur er niet eens is omdat het adres niet bestaat. Dat is natuurlijk heel sneu.’

Accommodatie onverwachts in uitgaansgebied

Uit de Radar-enquête blijkt verder dat 30 procent van de ruim 2000 mensen met een tegenvallende accommodatie geluidsoverlast heeft ervaren. Zo zegt een van hen: ‘We bleken midden in een uitgaansgebied te zitten. Stond nergens vermeld.’

Daarnaast bleek de accommodatie bij velen ook niet overeen te komen met het beloofde beeld op de foto’s. Dit geldt voor 47 procent. Zo luidt een van de test panelleden: ‘Uitzicht bergzijde bleek uitzicht op schutting van de keuken’

Klacht gemeld, maar niets mee gedaan?

Mocht je je klacht gemeld hebben, maar er wordt vervolgens niets mee gedaan? Dan is het volgens Oostdam verstandig om naar De Geschillencommissie te stappen. ‘Dit heb je als mogelijkheid bij een ANVR-organisatie, die maken daar gebruik van. Je klacht wordt dan aan onafhankelijke deskundige commissie voorgelegd.’ Wat precies de voorwaarden zijn lees je hier.

Heb je je reis niet geboekt via een reisorganisatie die is aangesloten is bij de ANVR, maar bijvoorbeeld direct of via een tussenpartij als Booking.com of Airbnb? Dan kun je je recht halen bij de rechtbank. Dit duurt vaak wel langer en kan meer geld kosten. Een rechtsbijstandsverzekering kan hierbij zeker helpen.

Meerderheid krijgt geen oplossing geboden

Uit de Radar-enquête blijkt dat 62 procent van de ruim 2000 mensen met een tegenvallend vakantieadres, een klacht heeft ingediend. Bij deze groep is het probleem bij 15 procent geheel opgelost en bij 30 procent deels. Maar de grootste groep, 55 procent, blijft met een onopgeloste klacht zitten.

Wie bij een reisorganisatie heeft geboekt die is aangesloten bij de ANVR heeft het vaakst een oplossing gekregen. Bij 15 procent is het volledig opgelost en bij 25 procent gedeeltelijk. Organisaties die niet aangesloten zijn bij de ANVR bieden de minste oplossingen: bij 5 procent werd het volledig en bij 21 procent gedeeltelijk opgelost. Of er een oplossing wordt geboden, heeft dus ook te maken met waar iemand zijn accommodatie boekt. 

Moesten zelf op muizenjacht met valletjes
 

De oplossingen die geboden worden, lopen erg uiteen. Zo luidt volgens mensen die de enquête hebben ingevuld: ‘Moesten zelf op muizenjacht met valletjes.’ of ‘Kregen spullen om de vliegen te verdelgen ( spuitbus ).’ Maar wat het meest in het oog springt, is dat een meerderheid, ongeacht waar geboekt is, helemaal geen oplossing geboden kreeg.