Klachten over Digihero blijven binnenstromen

Glasvezel Digihero

Ondanks eerdere aandacht in de Radar-uitzending van april 2024 blijft Radar meldingen ontvangen van kleine ondernemers die vastlopen in contracten met telecomaanbieder Digihero. Het bedrijf, voorheen Belcentrale, biedt glasvezelabonnementen aan waarvan de totstandkoming volgens veel MKB’ers misleidend verloopt. Gedupeerden melden dat zij onverwacht worden geconfronteerd met hoge slotfacturen, incassobureaus en druk om te betalen, soms zelfs wanneer er nooit diensten zijn geleverd.

Ontransparante verkoopmethoden

Meerdere kleine ondernemers vertellen dat verkopers zich voordoen als medewerker van KPN of een KPN-dochterbedrijf, met een ‘noodzakelijke’ of ‘spoedige’ upgrade van de internetverbinding. Daarbij werd benadrukt dat het om een eenvoudig vervolg op het bestaande abonnement zou gaan. Een handtekening – vaak geplaatst op een tablet of laptop – zou slechts bedoeld zijn voor een bevestiging van aanwezigheid, een offerte of een administratieve check.

Achteraf blijkt het te gaan om een volledig nieuw contract bij Digihero, met voorwaarden die volgens ondernemers mondeling niet zijn benoemd. Looptijden zouden anders zijn voorgespiegeld en kosten gebagatelliseerd.

Een gedupeerde vertelt: “Omdat ik al jaren klant ben bij KPN, tekende ik in vertrouwen. Pas later ontdekte ik dat het Digihero was. Had ik dat geweten, dan had ik nooit getekend.”

Hoge kosten en forse slotfacturen

Veel gedupeerden komen er later achter dat zij een contract van vijf jaar zijn aangegaan, met aanzienlijke boetes wanneer zij eerder willen stoppen. Sommige ondernemers melden onverwachte forse stijgingen van maandlasten, zonder duidelijke uitleg vooraf. De zwaarste klappen vallen bij de slotfacturen: bedragen die kunnen oplopen tot maar liefst duizenden euro’s, verhoogd met rente en incassokosten.

Een gedupeerde vertelt: “Er kwam iemand langs die zei dat hij van KPN was. Dagen later bleek het Digihero. Ik kreeg een afkoopsom van 13.500 euro, terwijl er nooit diensten zijn geleverd. Daarna volgden maandenlang dreigmails en incasso’s. Je voelt je compleet machteloos.” Nadat Radar contact heeft opgenomen met Digihero heeft Digihero beloofd om te kijken naar een coulanceregeling.

Financiële druk en juridische conflicten

De meldingen die Radar ontvangt schetsen een duidelijk patroon: langdurige onzekerheid, hoog oplopende kosten en grote stress. Gedupeerden geven aan dat de opeenvolging van incassobrieven, aanmaningen en juridische stappen zwaar weegt. “Het is financieel én emotioneel slopend,” zegt een van hen. “Je betaalt voor iets dat je niet gebruikt, maar je komt er niet vanaf.”

Een deel van de ondernemers heeft inmiddels uit pure tijdsdruk of stress betaald, soms na een schikking die volgens hen geen echte oplossing biedt. Anderen weigeren te betalen en bevinden zich inmiddels in een juridisch traject, vaak zonder te weten hoe lang dit gaat duren of welke kosten daar nog bij komen. Gehoopt wordt nog steeds op terugbetaling, intrekking van slotfacturen of een coulanceregeling.

Dwaling of misleiding

Jurist Nahrin Danho, die eerder succesvol procedeerde tegen Digihero, benadrukt dat een contract formeel geldig kan zijn, ook als het onder dwaling of misleiding tot stand is gekomen. Maar in zulke gevallen kan de overeenkomst wél worden vernietigd. Veel mensen weten dat niet, volgens haar speelt Digihero daar handig op in.

Beperkte rol van de ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt ook klachten over dit type praktijken, maar kan beperkt optreden: de wet over oneerlijke handelspraktijken geldt alleen voor consumenten. Wel wijst de toezichthouder op artikel 326d van het Wetboek van Strafrecht, dat misleiding richting bedrijven strafbaar maakt. Op basis hiervan kan volgens ACM ook aangifte worden gedaan bij de politie.

KPN adviseert ondernemers hun diensten bij Digihero te beëindigen zodra dat kan en benadrukt dat Digihero geen onderdeel is van hun bedrijf. De volledige reacties van de ACM en KPN lees je hier:

Twijfel je of je in een soortgelijke situatie zit, adviseren we je juridisch advies in te winnen. 

Meer over