KLM verplicht tot betalen vergoeding na vertraging

Het Europese Hof van Justitie oordeelt dat KLM 600 euro moet betalen aan passagier Corina van der Lans na 29 uur vertraging door pech. Waar heb jij recht op?
'Technische mankementen horen in de luchtvaart bij de normale bedrijfsuitoefening. Defecte onderdelen door slijtage zijn voor risico van de vliegmaatschappij. De passagier is beschermd', aldus de uitspraak .
Bij verborgen fabricagefouten, sabotage of terrorisme kan er een beroep worden gedaan op overmacht. Bij andere technische problemen heeft de passagier recht op een schadevergoeding van 250 tot 600, als er meer dan drie uur vertraging is. Deze kosten moet de luchtvaart volgens de uitspraak maar op leveranciers verhalen, schrijft De Telegraaf donderdag.
Buitengewone omstandigheden
In het verleden is gebleken dat in zestig procent van de gevallen waarin de luchtvaartmaatschappij een beroep deed op overmacht, het helemaal geen overmacht was. De technische staat van een vliegtuig heeft bijvoorbeeld niets met overmacht te maken en mag nooit als een argument gebruikt worden.
Overmacht zijn buitengewone omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed op heeft. Enkele voorbeelden hiervan zijn aswolken als gevolg van vulkaanuitbarstingen, stakingen van grondpersoneel en oorlogsdreiging.
Radar zocht uit wat de rechten van consumenten zijn bij vertraging. Wat je kunt doen als jouw vlucht vertraging op loopt, op wat voor een vergoeding je recht hebt en waar je een klacht kunt indienen lees je hier.
Bron: Radar / De Telegraaf