Korting met klantenkaart? 'Privacydiscriminatie', vindt Privacy First

klantenkaart-poll-28-05-2018-780.jpg

'Wilt u ook onze gratis klantenkaart om te sparen voor korting en leuke extra's?', als je deze vraag bij de kassa krijgt, hoe reageer je dan? Het merendeel van de pollrespondenten, 38 procent, heeft al zo'n klantenkaart in het bezit. 34 procent weigert de voordeelpas, 18 procent zegt 'ja, graag', en 11 procent accepteert de pas, maar gebruikt 'm waarschijnlijk nooit meer. 855 mensen vulden de poll in.

 Columnist Iris Böhm verbaasde zich in een column over de grote hoeveelheid klantenpasjes in haar portemonnee: een IKEA-kaart voor de gratis koffie, een Flying Blue member bij KLM, de bonuskaart van de Albert Heijn... 'Maar wat doe ik er eigenlijk mee?', schrijft Böhm. 'Het voordeel voor de winkelier is duidelijk, want spaaracties lonen, of ze nu lang- of kortlopend zijn. Ze krijgen op deze manier veel (persoonlijke) gegevens cadeau.'

Mag een winkel je alleen korting geven in ruil voor je gegevens? Ja, zegt jurist Charlotte Meindersma. 'Zolang de winkel aangeeft welke gegevens er worden verzameld en wat daarmee wordt gedaan.'

Privacydiscriminatie

Privacywaakhond Privacy First is erop tegen dat korting voorbehouden blijft aan mensen met een klantenkaart. 'Het is eigenlijk een vorm van privacydiscriminatie', aldus Privacy First. 'Je discrimineert tussen mensen die privacy belangrijk vinden en mensen die privacy niet belangrijk vinden.' Bovendien kun je het volgens de organisatie zien als een oneerlijke handelspraktijk. 'Dan maakt een bedrijf misbruik van zijn handelspositie. Wat als er maar één supermarkt bij jou in de buurt zit? Dan kun je niet kiezen voor een winkel die jouw privacy respecteert.'

Wat kun je doen als je wel korting wil, maar je gegevens liever niet afstaat? Privacy First tipt: geef een fictieve naam / e-mailadres / adres op. (Wellicht ten overvloede: let er dan wel op dat het niet een bestaand adres is!)Deel ook je mening!

Wil jij ook je mening delen? Dat kan via de poll van het Radar Testpanel. Je kunt je voor het testpanel inschrijven via deze intake-enquête. Meedoen is gratis, en je wordt dan ook uitgenodigd voor de onderzoeken van Radar.

Bron: Privacy First / Charlottes Law