background branding

Kunstenaar Lucienne (55) voelt enorme leegte na Instagram-hack: ‘Ik had echt iets opgebouwd’

instakunst.png

Je Instagramaccount terugkrijgen nadat je gehacked bent, is soms een enorme opgave. Een nieuw account aanmaken lijkt een eenvoudige oplossing, maar zo ziet niet iedereen dat. Kunstenaar Lucienne had opdrachten, inkomsten en kennissen via haar oude, gehackte Instagram-pagina. “Er zit zoveel liefde in dat account. Dat Instagram niet eens met me wil praten, doet echt pijn.” 

Het gebrek aan communicatie vanuit Meta, het moederbedrijf van Instagram, is al jaren een probleem. Radar maakte in 2022 al een reportage over de gehackte Doeta. Zij kon via iemand anders in contact komen met een medewerker van het bedrijf en kreeg haar account terug. Bij kunstenaar Lucienne liep het anders. Na zes maanden wachten, heeft ze haar account nog steeds niet terug. En dat terwijl ze zoveel uit haar Instagram haalde.

‘Ik voelde echte waardering’

Plots schiet Luciennes carrière als kunstenaar in de lift. Een populaire lifestyle-influencer promoot in 2019 haar werk, waarna veel mensen op de pagina van Lucienne terecht komen. “Ik kreeg enorm veel waardering voor mijn werk. Waardering die ik op die schaal niet eerder voelde. Instagram speelde een grote rol in mijn leven als kunstenaar.” Ze begon meer te verkopen en kreeg veel opdrachten. Ook andere kunstenaars gaan haar volgen.

De hack

Wanneer één van die kunstenaar haar in de zomer van 2022 vraagt om op hem te stemmen voor een wedstrijd, zoekt Lucienne er niet te veel achter. “Ik wilde iets aardigs doen en vond zijn kunst best leuk. Ik moest op een link klikken en ondanks dat ik wist dat dat heel stom is, deed ik het toch.”

“Vlak daarna sprong mijn Instagram op zwart. Dit was begin september. Ik heb mijn account nooit teruggekregen.”

Schaamte

Schaamte en gemis liggen na de hack al snel op de loer. “Ik vraag me nog steeds af hoe ik dit heb laten gebeuren. Ik voelde me enorm leeg en dat was echt een klap in mijn gezicht. Ik ben iemand die veel heeft aan de feedback van mensen dus ik mis die uitwisseling enorm. Veel meer dan dat ik de verkopen mis.”

Lucienne laat het er niet bij zitten en zoekt naar wegen om haar account terug te krijgen. “Tuurlijk kan ik een nieuw account maken, maar ik wil het niet. Nog niet. Er zit zoveel liefde en geschiedenis in mijn gehackte account, dat het mij heel veel waard is. Dit account kan ik niet zomaar opgeven, dus zet ik nog steeds in op herstel mijn oude account.”

Verificatie mislukt keer op keer

En zo geschiedde, maar dat herstellen gaat niet makkelijk. Zes maanden na dato kan Lucienne nog altijd niet in haar account. Meta heeft namelijk geen klantenservice waarin je mensen kunt spreken. Je kunt enkel gebruik maken van het helpcentrum online. “De wegen die Instagram je biedt, zijn beperkt en eindigen allemaal hetzelfde: stuur een videoselfie. Ik heb erg veel videoselfies verstuurd om te laten zien dat ik het echt ben, maar de verificatie lukt nooit.’’

Waarom dat niet lukt, blijft een raadsel voor Lucienne. “Op mijn account staan nota bene foto’s van mezelf. Daarnaast heb ik van bijna alle schilderijen op de pagina het origineel hier thuis staan en heb ik precies gedaan wat Instagram zei.”

Obscure mailadressen

Lucienne besluit haar kennissenkring te raadplegen. Via via kwam ze aan enkele mensen wiens account ook gehackt is geweest. Na contact met diverse obscure mailadressen kregen zij hun Instagram weer terug. “Die mailadressen waren helaas niet meer geldig. Waarom zij wel in contact kwamen met Meta en ik niet, weet ik niet.”

Meta heeft ‘geen oplossing voor Lucienne’

Radar zocht contact met Meta en vroeg waarom het het bedrijf niet lukt om het account van Lucienne te verifiëren, ondanks dat ze alle nodige stappen heeft ondernomen. En waarom Lucienne nooit een persoon heeft kunnen spreken. 

In de reactie van Meta worden alleen de algemene hulptools genoemd die Lucienne al meermaals heeft geraadpleegd. Het bedrijf gaat niet inhoudelijk op de vragen in. Uiteindelijk schrijft Meta dat het “momenteel geen andere oplossing heeft voor Lucienne”, maar dat het hoopt dat ze haar account in een later stadium toch terug kan krijgen.

De woede zit bij Instagram, niet bij de hacker

De reactie maakt Lucienne niets wijzer. Haar frustratie zit dan ook niet eens bij de hackers, maar bij Instagram zelf. “Dat Instagram niet eens met me wil praten, daar zit de pijn en de woede. Hoever moet ik pushen om antwoord te krijgen? Het is als trekken aan een dood paard.”

Eerder schreef Radar al een artikel over hackers op social media. Daar werd uitgebreid stilgestaan bij de stappen die je kunt nemen om dit tegen te gaan. Lucienne benadrukt een van de toen gegeven tips. “Neem tweestapsverificatie! Ik was me daar niet van bewust, maar het had me kunnen redden.” 

Bronnen: Lucienne van Leijen, Meta