Loze beloftes werpen schaduw over bestelde terrasoverkappingen | Radar Checkt!
Een terrasoverkapping was de wens van veel mensen in coronatijd. Wemalux uit Halsteren kon dat voor je verzorgen en zowel Nederlandse als Belgische klanten maakten graag gebruik van die dienst. Maar na een aanbetaling bleek de overkapping er niet zo vlot te staan als beloofd. Of hij kwam helemaal niet en er moest geannuleerd worden.
Als Peter in de eerste dagen van 2021 een offerte van Wemalux krijgt, ziet het er keurig uit. Hij betaalt bijna 3800 euro aan en maakt de harde afspraak dat de veranda begin april wordt geplaatst. Maar als het eenmaal zover is, verschijnt eigenaar Marijn niet met de materialen.
Terugbetaling van Wemalux blijft uit
Marijn zegt nogmaals toe de veranda te komen plaatsen en anders het geld terug te storten. Maar op de afgesproken dag wordt de belofte weer niet nagekomen - en de aanbetaalde 3800 euro wordt niet teruggestort. Nadat de Belgische rechter heeft uitgesproken dat Wemalux moet betalen én er een incassobureau wordt ingeschakeld krijgt Peter een paar keer geld gestort. Maar door het vonnis en het ingeschakelde incassobureau loopt de rekening nog verder op naar meer dan 6000 euro en volledige afbetaling blijft uit.
Problemen na de aanbetaling
Peter is niet de enige die ervoor kiest de bestelling bij Wemalux te annuleren. Radar spreekt met meerdere gedupeerden die die keuze maken, nadat de levering van de materialen uitblijft en zeer beperkt blijkt. Van deze gedupeerden horen we hetzelfde verhaal: de offerte is mooi, Wemalux werkt met goede materialen, Marijn heeft een vlotte babbel en komt betrouwbaar over. Maar als er eenmaal is aanbetaald ontstaan er problemen. Het contact verloopt moeizaam; Marijn is vaak lastig bereikbaar. Afspraken worden niet nagekomen. Mensen zitten voor niets te wachten. Ze voelen zich afgescheept met smoesjes, er is volgens Marijn steeds een kink in de kabel.
Van verschillende gedupeerden krijgen we een annuleringsovereenkomst onder ogen. Opvallend is de passage die Wemalux erin heeft gezet. ‘Wij dulden geen negatieve publiciteit direct of indirect, vernemen wij dit wel dan zijn wij genoodzaakt om alsnog de 30 (of 40) procent annuleringskosten in rekening te brengen.’
Tientallen geannuleerde afspraken
Van sommige klanten horen we dat het met een portie geduld of druk toch gelukt is om spullen of geld terug te krijgen. Anderen wachten nog op de oplossing of zitten er midden in. We zien whatsappgesprekken van verschillende klanten in en lezen hoe Marijn zelfs tot tientallen keren aan toe toezeggingen doet en die weer afzegt.
Jaren wachten op teruggave
We komen met een andere Belgische gedupeerde in contact. Hij bestelt in 2019 bij Wemalux. Drie jaar later wacht hij nog steeds op zijn geld terug. Ook hij kreeg verschillende keren kleine bedragen gestort via een incassobureau, maar ook die betalingen stokten weer. Op de dag dat Radar aandacht besteedt aan Wemalux wordt er weer honderd euro overgemaakt.
Als Radar net begint met onderzoek volgt er al snel een mail van Marijn. Marijn laat onder andere weten dat Wemalux een lastig jaar achter de rug heeft en dat de negatieve reacties worden aangewakkerd door een specifieke gedupeerde. Die zou onder verschillende namen liegen en bedriegen. Het annuleringsformulier waarin staat dat je 30 of 40 procent moet inleveren als je iets negatiefs over Wemalux zegt, heeft Marijn gekregen van een kennis, stelt hij, en het zou weinig gebruikt worden.
Na dit contact horen we ineens dat Wemalux bij sommige partijen ineens toch levert. In de periode erna blijven klachten over Wemalux verschijnen. Van particulieren, maar ook van bedrijven die een terrasoverkapping hadden besteld voor hun eigen klanten.
Al eerder failliet
Radar ontdekt dat Marijn al eerder een bedrijf in terrasoverkappingen had. Dat is in 2016 failliet gegaan. Online lezen we dat in die tijd dezelfde klachten bestonden als nu over Wemalux.
Daarna treedt Marijn in dienst bij een bv waar hij op staande voet wordt ontslagen na het ontvreemden van spullen. Marijn spant een zaak aan, maar de rechter stelt zijn ex-werkgever in het gelijk.
In het najaar vragen we Wemalux om wederhoor over de huidige klachten. Het ene moment staat Marijn daar wel voor open, het andere moment niet. Er ontstaat een brei aan dagen dat Marijn contact wil. Uiteindelijk weigert hij meermaals ons verzoek om een interview op camera. Na ons contact gebeurt er wel wat. Gedupeerden die geld tegoed hebben ontvangen ineens weer kleine betalingen, laten ze ons weten. En bij zakelijke klanten wordt er binnen een dag geleverd. Maar we horen dat de betalingen ook al snel weer stoppen. Er staan nog steeds bedragen open.
Als we bij Wemalux langsgaan treffen we eigenaar Marijn niet aan bij de loods, maar wel in zijn woonplaats. Daar staat hij Fons te woord. Hij laat weten weten dag en nacht bezig te zijn om het op te lossen en geld bij elkaar te krijgen. Ook geeft hij aan iedereen in januari terugbetaald te willen hebben en te stoppen met Wemalux voor particulieren en alleen nog zakelijke klanten aan te nemen. Naderhand laat hij via email nog weten dat hij betalingsregelingen heeft met mensen en goed contact te hebben met gedupeerden. Radar zou Wemalux niet goed neerzetten. Volgens Marijn heeft hij aan Peter het basisbedrag al terugbetaald en heeft hij meer dan 500 tevreden klanten.